Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
When ABC-transporters and synthetic cells meet

Ontwikkeling van bouwsteen voor synthetische cel

Wat is leven? Een vraag die door velen is gesteld en door velen gesteld zal blijven worden. We weten dat een plant, een dier of een cel leeft. Maar wat maakt ze levend? En waar ligt de grens tussen levend en levenloos? Hoe werkt een cel of een organisme? Het promotieonderzoek van Hendrik Sikkema maakt deel uit van een project gericht op de creatie van een synthetische cel, dat wil zeggen een cel die in het laboratorium wordt gebouwd.

Als dit over een aantal jaren lukt, kan het resultaat wellicht een aantal prangende vragen in de biologie en de chemie beantwoorden. Maar wat even belangrijk is, is de weg naar dit resultaat toe. Op deze weg is veel te leren over alle bouwstenen van de cel, hoe deze systemen samenwerken en wat er mis kan gaan.

Sikkema onderzocht ook een belangrijk transporteiwit dat het volume van levende cellen en de toekomstige synthetische cel regelt. De komende jaren zal het onderzoek naar andere belangrijke eiwitten worden voortgezet en zullen de methoden worden geoptimaliseerd met als doel de volgende generatie synthetische cellen in het laboratorium te bouwen.

Het promotieonderzoek van Hendrik Sikkema vond plaats bij de afdeling Enzymologie van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) met financiering van NWO en de European Research Council.

Zie ook: Onderzoekers bouwen energiecentrale voor synthetische cel