Over ons Actueel Evenementen Promoties

Patient tailored treatment of thyroid cancer: radiotherapy, organoid models and follow-up

Promotie:Dhr. A.H. (Andries) Groen
Wanneer:07 september 2022
Aanvang:14:30
Promotors:J.T.M. (John) Plukker, prof. dr. R.P. (Rob) Coppes, prof. dr. T.P. Links
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Patient tailored treatment of thyroid cancer: radiotherapy,
organoid models and follow-up

Een patiëntspecifieke benadering in de behandeling van schildklierkanker: radiotherapie, organoïden en follow-up

Schildklierkanker is de meest voorkomende endocriene maligniteit. De laatste decennia is de incidentie van het gedifferentieerd schildklierkanker sterk toegenomen. Er zijn vier verschillende typen van schildklierkanker: papillair, folliculair, medullair en het anaplastisch schildkliercarcinoom. Samen behoren de papillaire en folliculaire variant tot het gedifferentieerde schildkliercarcinoom, welke ontstaan uit de folliculaire schildkliercellen. Van alle nieuwe schildkliercarcinomen zijn de meeste, tot ruim 90%, gedifferentieerd schildkliercarcinoom. Het medullaire schildkliercarcinoom is relatief zeldzaam en slechts 2-5% van alle schildkliercarcinomen is van deze origine. De meest agressieve variant is het anaplastisch schildkliercarcinoom en deze variant behelst minder dan 2% van alle schildkliercarcinomen. In zijn proefschrift heeft Groen de toegevoegde waarde van externe radiotherapie en de mogelijke toepassing van organoïden in de behandeling van patiënten met hoog risico schildklierkanker nader bestudeerd.

Uit het eerste deel van zijn proefschrift blijkt dat de follow-up van schildklierkanker patiënten met een hoog sensitieve thyroglobuline assay verbeterd kan worden. In de follow-up blijkt na behandeling volgens verschillende richtlijnen bij een aanzienlijk percentage dat er nog steeds sprake is van een over- of onder-behandeling. Verder blijkt dat de toepassing van radiotherapie in het behandelarsenaal een positieve bijdrage heeft in de behandeling van hoog risico schildklierkankerpatiënten.

In het tweede deel van zijn proefschrift laat Groen het gebruik van patiëntspecifieke schildklier- en schildklierkanker-organoïden zien. De combinatie van zijn organoïden- en transplantatiemodel is het eerste functionele model voor de transplantatie van autologe adulte schildkliercellen. Dit zal de kennis van deze vermoedelijke stamcellen en de ontwikkeling van transplantatiestudies voor hypothyreoïdie vergroten en zou in de toekomst een meer fysiologisch behandeling voor hypothyreoïdie kunnen zijn. De schildklierkanker-organoiden zouden in de toekomst een voorspellende waarde voor de effectiviteit van radioactiefjodiumtherapie kunnen hebben.

CV Andries Groen Andries Groen (1990) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en in januari 2019 begon hij met de opleiding Keel-, Neus- en Oorheelkunde en Chirurgische Hoofd-Hals Oncologie in het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij Onderzoeksprogramma: CRCG - DARE: Damage and Repair in Cancer Development and Cancer Treatment van de RUG. De titel van zijn proefschrift luidt: Patient Tailored Treatment of Thyroid Cancer: Radiotherapy, Organoid models and Follow-up.