Over ons Actueel Evenementen Promoties

Positron emission tomography in infections associated with immune dysfunction

Promotie:Dhr. A.O. (Alfred) Ankrah
Wanneer:30 november 2020
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. A.W.J.M. (Andor) Glaudemans, prof. dr. R.A.J.O. (Rudi) Dierckx, prof. dr. M. Sathekge
Copromotor:dr. H.C. Klein
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Positron emission tomography in infections associated with immune
dysfunction

Positron Emissie Tomografie bij infecties in patiënten met een slecht functionerend immuunsysteem

Ankrah onderzocht in zijn proefschrift de rol van Positron Emissiie Tomography (PET) bij infecties in patiënten met een gecompromitteerd immuunsysteem. PET is een medisch beeldvormende techniek die biologische processen in het lichaam in beeld kan brengen. Met PET kan het hele lichaam driedimensionaal in beeld gebracht worden, en zo kunnen infecties uit verschillende regio's en diep in het lichaam weergegeven worden. In zijn proefschrift onderzocht Ankrah drie types infecties: infecties bij patiënten met humaan immunodeficiëntievirus (HIV), tuberculose (TBC) en invasieve schimmelinfecties (invasive fungal infections, IFI's). Alle drie de infecties vereisen behandeling gedurende lange perioden en vereisen monitoring van de werkzaamheid van de behandeling of de bijwerkingen van sommige geneesmiddelen.

Bij HIV maakt de PET-scan het mogelijk om infecties en maligniteiten, die het gevolg zijn van de HIV-infectie, te diagnosticeren en therapie te evalueren. De metabole opname in de lymfeklieren weerspiegelt virale replicatie en maakt stadiëring van HIV mogelijk. Bij TBC en IFI's zorgt PET voor vroege detectie van infectieplaatsen in het lichaam en kunnen alle ziektelocaties in het lichaam in één enkel onderzoek worden gedetecteerd. Ook kan met PET de behandeling van deze infecties gevolgd worden. Monitoring van infecties is nuttig bij complexe IFI's en TBC, waar traditionele monitoringmethoden vaak niet optimaal zijn. PET bleek bovendien een voorspellende waarde te hebben bij zowel TBC als IFI's, wat clinici kan helpen om vroeg in het verloop van de infectie verschillende behandelingsopties te overwegen.

PET-beeldvorming kan met verschillende tracers worden gedaan, waardoor de evaluatie van verschillende biochemische processen in het lichaam mogelijk is. In het proefschrift werden de voordelen van beeldvorming bij TBC met verschillende tracers onderzocht. Ook wordt de mogelijke rol van beeldvorming van hypoxie bij tuberculose overwogen.

CV Alfred Ankrah Alfred Otoe Ankrah (1974) studeerde Geneeskunde aan de University of Ghana en volgde zijn opleiding tot nucleair geneeskundige aan de University of Pretoria en de Steve Biko Academic Hospital in Zuid-Afrika. Op dit moment is hij unithoofd en werkt hij als nucleair geneeskundige bij het Korle Bu Teaching Hospital in Accra, Ghana. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij zowel de University of Pretoria, onder leiding van Prof. Dr. Mike Sathekge, als bij de afdeling Nucleaire Geneeskunde en Moleculaire Beeldvorming van het Universitair Medisch Centrum Groningen, onder leiding van Prof. Dr. Andor Glaudemans en Prof. Dr. Rudi Dierckx. De titel van zijn proefschrift luidt: Positron emission tomography in infections associated with immune dysfunction.