Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. R.H. Free
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Neurosurgical interventions at the cochlear nerve & nucleus for
treatment of tinnitus

Mogelijke neurochirurgische behandelopties voor patiënten met ernstige tinnitus onderzocht

Patiënten met tinnitus, ook wel oorsuizen genoemd, horen een geluid waarvoor geen externe bron is. Genezing is er niet en daardoor kan deze aandoening de kwaliteit van leven ernstig beïnvloeden. Bovendien zijn niet alle behandelingen geschikt voor alle patiënten met tinnitus. In dit proefschrift onderzoekt Van den Berge verschillende neurochirurgische behandelopties voor patiënten met ernstige tinnitus.

Soms is tinnitus het gevolg van een bloedvat die op de gehoorzenuw drukt. Artsen kunnen dit door middel van een MRI-scan identificeren, en een zogenoemde decompressieoperatie kan dit verhelpen. Voor mensen met tinnitus blijkt deze operatie echter vaak niet succesvol, onderzocht Van den Berge. Voor patiënten die naast de tinnitus ook duizeligheidsymptomen hadden, was de operatie vaker succesvol. Echter blijkt uit het onderzoek dat niet alle compressies ook symptomen geven. Dat maakt het moeilijk te beoordelen of de tinnitus het gevolg is van een conflict van de bloedvat en gehoorzenuw.

Daarnaast bekeek Van den Berge ook een vorm van neurostimulatie waarbij de gehoorzenuw direct werd gestimuleerd met een ringelektrode, als mogelijke behandeling van tinnitus. Dit bleek geen geschikte behandeling omdat er na de operatie schade aan het gehoor optrad. Daarom onderzocht Van den Berge ook een pilot met een auditory brainstem implant (ABI), een implantaat wat origineel bestemd is voor gehoorverbetering en dat je met een operatie op de hersenstam plaatst. Uit de eerste voorlopige resultaten blijkt een dergelijk implantaat de tinnitus inderdaad te verminderen zonder het gehoor aan te tasten.

Curriculum Vitae

Minke van den Berge (1989) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan de afdeling Keel-, Neus en Oorheelkunde van Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is zij werkzaam als KNO-arts in opleiding vanuit het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: "Neurosurgical interventions at the cochlear nerve & nucleus for treatment of tinnitus".