Ready for takeoff?
Promotie: | dr. S. (Sanne) Dijkema |
Wanneer: | 25 augustus 2020 |
Aanvang: | 12:45 |
Promotor: | prof. dr. R.J. (Roel) Bosker |
Copromotors: | dr. S. Doolaard, dr. E.S. (Lieneke) Ritzema |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Gedrags- en Maatschappijwetenschappen |

Weinig verschil tussen leerkrachten met wo- en hbo-vooropleiding
De vraag naar voldoende goede leerkrachten heeft onder andere geleid tot de oprichting van academische pabo’s, waar studenten met een vwo-vooropleiding in vier jaar een pabo-diploma en een universitair bachelordiploma behalen. Hierdoor wordt een doelgroep aangesproken die door de meer onderzoeksmatige, theoretische opleiding het onderwijs zou kunnen versterken.
In onderzoek van Sanne Dijkema staat de vraag centraal in hoeverre academische leerkrachten verschillen van aan het hbo opgeleide collega’s in de dagelijkse onderwijspraktijk in de groep. Uit de resultaten blijkt leerlingen van academische leerkrachten evenveel nabijheid (warmte en ondersteuning) ervoeren als van hbo-collega’s. Beide groepen leerkrachten verschilden tevens niet in hun reflecties op verschillende klassituaties en hun eigen handelen. Ook in het pedagogisch-didactisch handelen verschillen beide groepen gedurende het eerste jaar niet. Het blijkt dat beide groepen pedagogisch-didactisch op voldoende niveau functioneren.
In de vier jaar daarna blijken academische leerkrachten een snellere groei te laten zien in hun pedagogisch-didactisch vaardigheden. Dit lijkt echter niet alleen terug te voeren op de gevolgde lerarenopleiding, maar mogelijk ook op hun vwo-achtergrond.
In het algemeen blijkt dus dat academische leerkrachten in de dagelijkse onderwijspraktijk niet beter of slechter toegerust zijn dan het hbo opgeleide leerkrachten. De vervolgvraag is of en hoe hun ontwikkeling op de middellange termijn is, wat dat betekent voor hun loopbaan en de kwaliteit van het basisonderwijs.