Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. A. (Andrea) Soto Padilla
Wanneer:06 januari 2020
Aanvang:11:00
Promotors:J.C. (Jean-Christophe) Billeter, Prof, prof. dr. D.H. (Hedderik) van Rijn, prof. dr. O.C.M. (Ody) Sibon
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
In the heat of the moment

Temperatuur als fundamenteel onderdeel van het leven van de fruitvlieg

Soto Padilla demonstreert in haar proefschrift dat temperatuur een fundamenteel onderdeel is van vele aspecten van het leven van een vlieg. De temperatuur waarin een vlieg van jongs af aan opgroeit bepaalt hoe goed deze kan omgaan met klimaatveranderingen op latere leeftijd.

Eenmaal volwassen reguleert een ingewikkeld systeem van perifere- en hersenthermosensoren de manier waarop vliegen reageren op dynamische temperatuurveranderingen. Deze reactie is niet voorspelbaar: er is namelijk sprake van een proces dat wordt beïnvloed door andere interne en externe eigenschappen van de vlieg, zoals zijn eigen geslacht en het geslacht van andere vliegen om hem heen.

Gezien de fruitvlieg, Drosophila melanogaster, een zeer relevant modelorganisme is, is het van groot belang de wisselwerking van temperatuur en andere kenmerken van het leven van vliegen te blijven onderzoeken. Dit kan ons namelijk helpen voorspellen hoe andere kleine ectothermen mogelijk zullen worden beïnvloed door klimaatverandering. Daarnaast geeft dit ook antwoord op fundamentele neurowetenschappelijke vragen, zoals hoe de hersenen informatie over temperatuur verwerken.

CV Andrea Soto Padilla

Andrea Soto Padilla (1987) studeerde Geneeskunde aan de Nationale Autonome Universiteit van Mexico (UNAM). Daarna was zij masterstudent Cognitive and Behavioural Neuroscience aan Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Haar promotieonderzoek vond plaats bij het Groningen Institute for Evolutionary Life Sciences, het Universitair Medisch Centrum Groningen en de afdeling Psychologie van de RUG. De titel van haar proefschrift luidt: “In the heat of the moment. How Drosophila melanogaster's response to temperature is modulated by sensory systems, social environment, development, and cognition”.