Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Insight in the brain

Inzicht in individuen met een psychotische stoornis en gezonde individuen

Verminderd ziekte-inzicht komt voor bij 50-80% van mensen met schizofrenie. Dit houdt in dat deze groep - in meer of mindere mate - zichzelf niet ziek vindt en behandeling niet nodig vindt. De negatieve gevolgen zijn groot: ze houden zich minder goed aan de behandeling, hebben een lager algeheel welzijn en een slechtere prognose vergeleken met patiënten met beter ziekte-inzicht. Het is daarom belangrijk om een beter beeld te krijgen van de hersengebieden die betrokken zijn bij ziekte-inzicht. Dit kan informatie bieden bij behandelopties die gericht zijn op het functioneren van specifieke hersennetwerken. Verschillende studies in het proefschrift van Larabi lieten afwijkingen zien van gebieden verspreid over het brein bij mensen met slechter ziekte-inzicht.

Dit wijst erop dat ziekte-inzicht waarschijnlijk complexe hersenfuncties vereist die niet beperkt zijn tot specifieke hersengebieden, maar waarvoor communicatie tussen hersengebieden over het gehele brein essentieel is. Naast ziekte-inzicht, onderzocht ze nog een proces dat mogelijk ten grondslag ligt aan ziekte-inzicht: het vermogen tot zelfreflectie. In een studie met gezonde personen vond ze dat mensen met een verminderd vermogen tot zelfreflectie minder stabiele hersennetwerken hebben, zowel qua functie als structuur. Ook brengen zij meer tijd door in een netwerk dat betrokken is bij dagdromen.

Indien de resultaten in dit proefschrift gerepliceerd worden, zouden toekomstige behandelingen zich kunnen richten op het versterken van netwerken die belangrijk zijn voor inzicht (bijvoorbeeld door het trainen van complexe cognitieve functies en de verwerking van nieuwe informatie en ervaringen in het eigen zelfbeeld) of het verminderen van activatie van het hersennetwerk wat betrokken is bij dagdromen (bijvoorbeeld door mindfulness meditatie training).

CV Daouia Larabi

Daouia Larabi (1988) studeerde Klinische Neuropsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats in de groep van prof. André Aleman op het Cognitive Neuroscience Center van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel werkt ze als postdoctoraal onderzoeker in de “Applied Machine Learning” groep van het instituut Brain and Behaviour (INM-7) op het Forschungszentrum Jülich in Duitsland. De titel van haar proefschrift luidt: “Insight in the brain. A multimodal approach investigating insight in individuals with a psychotic disorder and healthy individuals”.