Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Tumor immunology in ovarian cancer

Kim Brunekreeft: Interactie tussen afweersysteem en eierstokkanker onderzocht voor betere immuuntherapie

Eierstokkanker is wereldwijd de derde meest voorkomende vorm van gynaecologische kanker en de dodelijkste van allemaal. Een combinatie van een operatie met voorafgaand of aansluitend chemotherapie is op dit moment de standaardbehandeling voor eierstokkanker, maar om de levensverwachting te verbeteren wordt er gezocht naar nieuwe behandelingen. Immuuntherapie lijkt een goede kandidaat, maar om de juiste immuuntherapieën te ontwikkelen is er meer kennis nodig over de onderliggende mechanismen die bij eierstokkanker een rol spelen. In dit proefschrift onderzocht Brunekreeft de interactie tussen het afweersysteem en deze eierstokkanker.

Brunekreeft vond dat de reactie van het afweersysteem wordt beïnvloed door verschillende factoren, waaronder de tumor zelf en de toegediende chemotherapie. Lymfeklieren bleken alleen inactieve en naïeve afweercellen te bevatten, en in de tumor worden afweercellen geremd door de tumor zelf.

Daarnaast vond Brunekreeft dat tumorcellen na chemotherapie minder antigeen presenterende complexen op hun celoppervlak hebben. De afwezigheid van antigeen presentatie door de tumor zorgt ervoor dat de afweerreactie tegen de tumor niet goed op gang komt of dat het afweersysteem de tumor niet goed kan herkennen. Volgens de promovendus moeten we manieren vinden om afweercellen te (re)activeren. Een veelbelovende kandidaat hiervoor zijn de fusie-eiwitten die Brunekreeft onderzocht.

Curriculum Vitae

Kim Brunekreeft (1990) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Obstetrie en Gynaecologie van het CRCG Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is ze werkzaam als basisarts bij Corparis. De titel van haar proefschrift luidt: “Tumor immunology in ovarian cancer”.