Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. S. (Shili) Chen
Wanneer:29 oktober 2020
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. C.L.M. (Niels) Hermes, prof. dr. R.B.H. (Reggy) Hooghiemstra
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Corporate governance and corporate social responsibility

Aanstellen van bestuurders met ngo-ervaring leidt niet tot betere maatschappelijke prestaties

Shili Chen onderzocht de relatie tussen corporate governance en maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Zij bekeek onder meer in hoeverre het aanstellen van bestuursleden die ervaring hebben bij non-gouvernementele organisaties (ngo) bijdraagt  aan het verbeteren van de mvo-prestaties van de onderneming. Zij toont aan dat bestuursleden met een dergelijke achtergrond vaker voorkomen bij bedrijven die in het verleden slechter presteerden op het gebied van mvo. Hun aanwezigheid leidt echter niet automatisch tot een directe verbetering van de mvo-prestaties van een onderneming.

Chen ging ook in op de vraag in hoeverre formele en informele instituties een rol spelen bij het beïnvloeden van de mvo-prestaties. Zij concludeert dat in de afgelopen tien jaar institutionele investeerders met een kortetermijnfocus en zogeheten quasi-indexeerders belangrijker zijn geworden in het beperken van de loonverschillen tussen managers en werknemers, doordat deze kwestie actueler is geworden sinds de financiële crisis van 2007-2008. Zij laat ook zien dat de effectiviteit van genderdiversiteitsbeleid om het aantal vrouwen in boards te vergroten verschilt per land vanwege verschillen in wetgevende, culturele en economische instituties.