Over ons Actueel Evenementen Promoties

Donation and preservation

Strategies to improve quantity and quality of deceased donor kidneys
Promotie:Mw. A. (Aukje) Brat
Wanneer:12 april 2023
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. H.G.D. (Henri) Leuvenink, prof. dr. R.J. Ploeg
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Donation and preservation

Kwaliteit van donornieren behouden

In 2021 stonden er bijna 10.000 patiënten op de Eurotransplant wachtlijst voor een niertransplantatie, waarvan minder dan de helft dat jaar een nier heeft ontvangen. Het huidige aanbod van donornieren is dus niet voldoende, en om dit aanbod groter te maken wordt er gekeken naar de mogelijkheid om meer nieren geschikt te maken voor donatie. In dit proefschrift onderzocht Aukje Brat manieren om nieren ook na onsuccesvolle reanimatie geschikt te maken voor donatie, en hoe nieren het beste bewaard kunnen worden voor donatie.

In Nederland worden weinig nieren gedoneerd na een onsuccesvolle reanimatie, wat mogelijk een interessante groep van nieuwe donoren kan zijn. Uit het onderzoek van Brat blijkt echter dat in Nederland de potentie niet zo groot is als aanvankelijk werd gedacht vanwege geografische en logistieke verschillen ten opzichte van succesvolle programma’s in andere Europese landen.

Ook bekeek Brat manieren om de kwaliteit van de donornieren te verbeteren met behulp van machineperfusie – een machine die preservatievloeistof door de nier pompt. Machineperfusie met extra zuurstof en op lage temperatuur blijkt een goede manier te zijn om de kwaliteit van nieren te behouden. Tot slot vond Brat dat bepaalde eiwitten in de perfusievloeistof mogelijk gebruikt kunnen worden om al voor de transplantatie te zien hoe gezond een nier nog is. Met deze resultaten hoopt Brat een bijdrage te hebben geleverd aan de kennis over niertransplantatie en het verhogen van de kwaliteit van donornieren.

Curriculum Vitae Aukje Brat

De titel van het proefschrift luidt: “Donation and preservation - Strategies to improve quantity and quality of deceased donor kidneys.” Aukje Brat (1988) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze deed haar promotieonderzoek bij de afdeling chirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is ze werkzaam als AIOS urologie bij het UMCG.