Over ons Actueel Evenementen Promoties

When the shore becomes the sea

New maritime archaeological insights on the dynamic development of the northeastern Zuyder Zee region (AD 1100 – 1400), the Netherlands
Promotie:dr. Y.T. (Yftinus) van Popta
Wanneer:29 oktober 2020
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. A.F.L. van Holk, prof. dr. D.C.M. (Daan) Raemaekers, prof. dr. ir. M. (Theo) Spek
Copromotor:dr. K.M. Cohen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
When the shore becomes the sea

Archeologische restanten onthullen geschiedenis Noordoostpolder

De Noordoostpolder herbergt meer sporen van zijn eigen middeleeuwse verleden dan altijd is gedacht. Volgens maritiem archeoloog Yftinus van Popta zijn veel restanten van nederzettingen die in de Zuiderzee verdwenen en later werden gevonden in de akkers van de ingepolderde Noordoostpolder, onterecht aangezien voor onder andere scheepsafval. Van Popta brengt met zijn promotieonderzoek voor het eerst de ontwikkeling van het Noordoostpoldergebied tijdens de late middeleeuwen in kaart. Terwijl Urk en Schokland zich met moeite wisten te verdedigen tegen het water, verdwenen andere nederzettingen in de zee. Van Popta promoveert op 29 oktober aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Zie verder ons persbericht