Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Young substance use and substance use disorder in Chile

De rol van het gezin bij drugsgebruik en drugsgebruiksstoornissen onder jongeren in Chili

Het is nodig de resultaten van behandelingen voor Chileense jongeren, die met justitie in aanraking zijn geweest en aan drugsgebruiksstoornissen lijden, te verbeteren. Een  mogelijkheid is het betrekken van gezinsleden bij de behandeling. In haar proefschrift heeft Lobato Concha onderzoek gedaan naar factoren binnen het gezin die een risico vormen voor drugsgebruik en drugsgebruiksstoornissen onder jongeren of er juist tegen beschermen.

Allereerst heeft ze internationale onderzoeksresultaten betreffende risicofactoren (bijvoorbeeld het cannabisgebruik bij familie en vrienden) en beschermende factoren (bijvoorbeeld ouderlijk toezicht en een negatieve houding ten opzichte van cannabisgebruik) gerepliceerd. De bevindingen gaven aan dat cannabisgebruik binnen het gezin, maar niet dat van vrienden een risico vormde voor de ontwikkeling van afhankelijkheid bij jongeren die deze drug gebruiken. Ook het gebruik van drugs door ouders in het verleden betekende een risico voor cannabisgebruik bij jongeren, maar niet voor problematisch gebruik. In het vervolgonderzoek richtte Lobato Concha zich specifiek op jongeren die met justitie in aanraking waren geweest, hun ouders en behandelaars.

Haar resultaten toonden aan dat hardvochtige ouderschapsstijlen van moeders en vaders gerelateerd waren aan minder zelfbeheersing en meer negatief affect en dat ouderlijk toezicht samenging met meer positief affect. Hoewel ouderfiguren een negatief beeld hadden van hun kinderen die met justitie in aanraking waren gekomen en de behandelaars een negatief beeld hadden van de ouderfiguren, waren ouderfiguren bereid betrokken te worden in interventies gericht op het gezin. Ook waren behandelaars bereid deze te leiden. Deze resultaten benadrukken de rol van ouderfiguren en ondersteunen verder onderzoek naar het betrekken van ouderen bij drugsbehandelingen voor jongeren.

CV Mónica Lobato Concha

Mónica Lobato Concha (1974) behaalde haar bachelor Psychologie en master Gemeenschapspsychologie aan de Universiteit van Chili. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de Health Psychology Research Group, SHARE, van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is zij werkzaam als docent aan twee Chileense universiteiten en een technisch beroepsopleidingscentrum. Ook is zij werkzaam als trainer voor de Latijns-Amerikaanse sectie van het Universal Prevention Curriculum (UPC), een internationale training voor mensen die werkzaam zijn in de preventie van drugsgebruik. De titel van haar proefschrift luidt: Young substance use and substance use disorder in Chile. The role of the family.