Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
G23 peptide-mediated delivery of biodegradable nanocarriers across
an in vitro blood-brain barrier model

Nieuw bloed-hersen barrière model om transport van nanodeeltjes naar de hersenen te onderzoeken

De bloed-hersen barrière (BBB) bestaat uit cellen die ervoor zorgen dat gevaarlijke stoffen uit het bloed niet zomaar in de hersenen terecht kunnen komen. Helaas zorgen deze cellen er ook voor dat potentiële medicijnen voor hersenziekten het brein niet kunnen bereiken. Daarnaast breken enzymen in het bloed deze medicijnen vaak af, wat de behandeling van hersenziekten nog verder belemmerd. Een mogelijke oplossing is het gebruiken van zogenoemde polymersomen – een bolvormige nanodeeltje gemaakt van polymeren, waarin het medicijn kan worden opgeslagen.

In dit proefschrift onderzoekt De Jong of polymersomen met een laag van het eiwit G23 op het oppervlak geschikt zijn om medicijnen in op te slaan en de BBB te passeren. Van G23 is aangetoond dat het kan helpen om verschillende nanodeeltjes langs de BBB te loodsen. Het is De Jong gelukt om bioafbreekbare polymersomen met G23 te maken, maar om te testen of deze nanodeeltjes de BBB konden passeren moest tevens een nieuw BBB model worden gemaakt. Dit model heeft De Jong gemaakt en hij kon ermee aantonen dat de nanodeeltjes effectief over de BBB worden getransporteerd. De G23 polymersomen hebben volgens De Jong dus potentie om een effectievere behandeling van hersenziekten mogelijk te maken.

Curriculum Vitae

Edwin de Jong (1987) studeerde Moleculaire Biologie en Biotechnologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan de afdeling Biomedical Engineering van het W.J. Kolff Institute van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: "G23 peptide-mediated delivery of biodegradable nanocarriers across an in vitro blood-brain barrier model".