Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Time will tell: sluggish cognitive tempo, attention and timing functioning in adults

Promotie:Mw. A.K. (Kathi) Müller
Wanneer:17 juni 2021
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. J.C.J. (John) Hoeks
Copromotor:dr. Y.P. (Yfke) Ongena
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Time will tell: sluggish cognitive tempo, attention and timing
functioning in adults

Meer inzicht in Sluggish Cognitive Tempo

Kathi Müller heeft voor haar promotie het Sluggish Cognitive Tempo (SCT) onderzocht. SCT is een klinisch fenomeen dat mogelijk verband houdt met objectieve aandachts- en timingstoornissen. Met haar onderzoek wil Müller meer leren over aandachts- en timingprocessen in de menselijke cognitie in het algemeen. SCT blijkt nog steeds onvoldoende onderzocht en er is geen consensus over het meten van SCT. Als reactie hierop heeft Müller een validatiestudie uitgevoerd van eerder gebruikte SCT-items bij niet-klinische volwassenen. De daardoor verkregen SCT-schaal en subschalen zijn  verder getest op hun waarschijnlijke associaties met zelf-beoordeelde aandachts- en timingfunctionaliteit, om bewijs te leveren voor de constructvaliditeit van SCT.

Müller toont aan dat de nieuw geconstrueerde SCT-schaal geassocieerd was met zelfbeoordeelde dagelijkse aandachts- en timingproblemen. In de laatste studie van haar proefschrift werd de SCT schaal door zowel klinische als niet-klinische volwassenen ingevuld en werd gekeken of hun scores samenhingen met een al gevalideerde computergebaseerde neurocognitieve testbatterij. In tegenstelling tot de verwachting vond Müller geen overtuigend bewijs voor een verband tussen SCT- scores en cognitief functioneren. Het feit dat SCT-symptomen verband hielden met zelfbeoordeelde aandachtstekorten en zelfbeoordeelde tekorten in alledaags timinggedrag, maar niet met objectieve cognitieve prestaties, brengt Müller tot de conclusie dat SCT alleen effecten op reflectieve, hogere-orde-processen laat zien en niet zozeer op basale cognitieve processen.