Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Search and switching costs

Promotie:Dhr. W.H. (Wilhelm) Siekman
Wanneer:14 april 2016
Aanvang:16:15
Promotor:R.J.M. (Rob) Alessie
Copromotor:prof. dr. M.A. (Marco) Haan
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde

De invloed van zoek- en overstapkosten op consumentengedrag

Wilhelm Siekman onderzocht markten met zoek- en overstapkosten. Zijn proefschrift geeft inzicht in verschillende belangrijke onderwerpen, waaronder de vraag hoe ‘loss aversie’ (dat is de menselijke impuls om verlies te vermijden) consumentengedrag en bedrijfsvoering beïnvloedt, en hoe prijzen, welvaart en winsten veranderen wanneer een bemiddelend platform verkopers rangschikt op basis van de voorkeuren van consumenten. Het onderzoek van Siekman draagt ook bij aan de kennis over wat er gebeurt in markten met overstapkosten wanneer bedrijven retentieoffers kunnen doen aan potentiële overstappers, en hoe de eerste stap in het ruilen van partner in de huwelijksmarkt (overspel) kan worden gerelateerd aan ongeduld.

Wilhelm Siekman deed de Research Master in Economics & Business: Production, Organization and Marketing. Hij verrichtte zijn onderzoek bij de afdeling Economics, Econometrics & Finance van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Siekman is tegenwoordig actuarieel medewerker bij Menzis.