Over ons Actueel Evenementen Promoties

Wildlife: a hidden treasure of green places in urbanized societies?

A study into whether and how wildlife contributes to a bond with green places among lay people in the Netherlands.
Promotie:Mw. A. Folmer
Wanneer:13 oktober 2016
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. P.P.P. Huigen
Copromotor:prof. dr. T. (Tialda) Haartsen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Ruimtelijke Wetenschappen
Wildlife: a hidden treasure of green places in urbanized societies?

Dieren dragen bij aan de waardering voor groene plekken

Voor haar proefschrift bestudeerde Akke Folmer hoe dieren bijdragen aan de band die mensen hebben met groene plekken zowel dicht bij huis als verder gelegen gebieden. De resultaten laten zien dat dieren een belangrijke rol spelen in de waardering voor deze groene plekken.

Voor natuurliefhebbers lijken dieren de band met natuurgebieden, die bezocht worden tijdens dagtochten en vakanties, vooral te bevestigen. De natuur speelt een belangrijke rol in de levensstijl van natuurliefhebbers en daarom nemen ze de tijd en moeite om dieren te observeren in verder weg gelegen natuurgebieden. Dichtbij huis daarentegen draagt de aanwezigheid van alledaagse dieren voor een breder publiek bij aan de waardering voor groene plekken. Met name vertrouwdheid met alledaagse dieren kan leiden tot een affectieve band met lokale groene plekken. Van alle diersoorten lijken vogels de meest prominente, maar ondergewaardeerde rol te spelen.

Ten slotte kunnen ervaringen met dieren leiden tot een gevoel deel te zijn van een groter geheel, van seizoenen, van jaren, van de natuurlijke cycli van het leven, en van een tijdsspanne die het leven van een individu overstijgt. Ervaringen met dieren kunnen het gevoel geven, deel te zijn van Panta Rhei: een continue stromende, bewegende en veranderende wereld. Dieren kunnen een breed publiek verbinden met de wereld en kunnen daarom worden beschouwd als verborgen schat van groene plekken in verstedelijkte samenlevingen zoals Nederland.

Akke Folmer voerde haar onderzoek uit bij de basiseenheid Culturele Geografie van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen dat werd gefinancierd door de RUG en Stenden hogeschool. Ze werkt als docent Toerisme bij Stenden hogeschool in Leeuwarden.