Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie prof.mr.dr. Arvin Kolder: Eerlijk zullen we alles delen? Over personenschade en eigen schuld

Wanneer:vr 20-05-2022 16:15 - 17:00
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
-

Prof.mr.dr. Arvin Kolder is bijzonder hoogleraar Personenschade aan de Rijksuniversiteit Groningen en advocaat bij Kolder Vorsselman Advocaten te Groningen. Tijdens zijn inaugurele rede behandelt Kolder het leerstuk ‘eigen schuld’ in personenschadezaken.

Personenschade is de schade vanwege het gewond raken door bijvoorbeeld een verkeersongeluk, arbeidsongeval, medische fout of geweldsincident. Hierbij kan aan uiteenlopende situaties worden gedacht. Zoals het door toedoen van een ander betrokken raken bij een verkeersongeval, terwijl het slachtoffer zelf geen gordel droeg of met drank op achter het stuur zat.

Een ander voorbeeld biedt de bezoeker van een café of kroeg die niet goed oplet en in een kelderluik valt, dat de kroegbaas onbeheerd open had laten staan. Of iemand duikt bij een recreatieplas in ondiep water, terwijl de beheerder daarvoor niet voldoende waarschuwde. Allemaal situaties waarin het slachtoffer zelf een aandeel in de schade heeft.

Aansprakelijkheid

Het slachtoffer kan te maken krijgen met verschillende schadeposten, zoals de aanschaf van medische hulpmiddelen of medicijnen, behoefte aan huishoudelijke hulp of andere ondersteuning, studievertraging en arbeidsongeschiktheid. Hiernaast bestaat vaak recht op smartengeld, een vergoeding voor het aangedane leed en verdriet. Dat iemand aansprakelijk is voor de ontstane personenschade, betekent echter niet altijd dat het slachtoffer ook volledig schadeloos wordt gesteld.

Hoe bepaal je welk deel van de ontstane schade door de aansprakelijke partij vergoed moet worden, en welk deel van de schade voor eigen rekening van het slachtoffer blijft? Deze juridische weging is lastig en leidt in de praktijk regelmatig tot discussie. Kolder zal met zijn oratie meer houvast proberen te bieden aan de hand van een aantal observaties.

Oratie: prof.mr.dr. Arvin Kolder

• Titel: Eerlijk zullen we alles delen? Over personenschade en eigen schuld
  • Leeropdracht: Personenschade
  • Faculteit: Rechtsgeleerdheid

Aanmelden s.v.p. uiterlijk 13 mei via het aanmeldformulier.

Livestream op 20 mei, zie: www.rug.nl/digitale-oratie