Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Medische Wetenschappen Organisatie SCOPE - expertisecentrum voor persoonlijke ontwikkeling
University Medical Center Groningen

Scope Adademy

De SCOPE Academy is een opleiding die docenten traint om SCOPE trainer te worden, met als hoofddoel het waarborgen van de kwaliteit en duurzame inbedding van onderwijs gericht op persoonlijke ontwikkeling van studenten. Dit onderwijs draagt bij aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling (PPO) van studenten door het cultiveren van een open, nieuwsgierige en reflectieve houding, waardoor studenten keuzes kunnen maken die bij hen passen en zo een goede afstemming tussen hun verschillende identiteiten wordt bereikt.

De aanpak van SCOPE is gebaseerd op een solide theoretisch kader dat studenten helpt te navigeren in de complexe interactie tussen socialisatie – het zich eigen maken van professionele normen en cultuur – en subjectificatie – het ontwikkelen van autonomie en uniciteit. De belangrijkste theorieën die hieraan ten grondslag liggen, zijn Professionele Identiteitsvorming (PIF) van Cruess et al. (2015), Transformatief Leren van Jack Mezirow (2000), en Systemisch Denken vanuit een systemisch perspectief (Hawkins, 2019). Voor meer informatie, zie ons artikel in Medical Teacher.

De lessen van SCOPE volgen een stapsgewijze lesopbouw, die de stappen van het transformatieve leerproces weerspiegelen. De docent speelt hierin een cruciale rol door reflectie te activeren, de juiste houding te modelleren (vriendelijk, open, reflectief, betrokken, nieuwsgierig en niet-oordelend), en studenten te begeleiden bij het onderzoeken van hun ervaringen, emoties, gedachten en gedrag.

De opleiding tot SCOPE trainer omvat zeven bijeenkomsten van drie uur, een individueel supervisiegesprek, meekijkmomenten en intervisiebijeenkomsten. De thema's van de bijeenkomsten zijn gericht op:

  • Bijeenkomst 1: Professionele identiteitsontwikkeling en vergroten van zelfkennis.
  • Bijeenkomst 2: Lesopbouw van SCOPE en zelfkennis (overtuigingen, kwaliteiten en valkuilen).
  • Bijeenkomst 3: Luisteren en bewustwording van aannames, specifiek over goed docentschap.
  • Bijeenkomst 4: Systemisch kijken en bewustwording van eigen socialisatie.
  • Bijeenkomst 5: Systemisch leiderschap en toepassing van systemisch kijken in het onderwijs.
  • Bijeenkomst 6: Het zichtbaar maken van het eigen docentschap door middel van een materialisatie en reflectie op de docentrol.

Aanvullende Modules

De SCOPE Academy bevat daarnaast nog 2 losse modules ter aanvulling:

Ontsluit het Potentieel van je Studenten: Leer Reflectievaardigheden Onderwijzen

(in samenwerking met FEB + ESI)

Reflectie is een essentiële vaardigheid voor alle universiteitsstudenten en speelt een cruciale rol in hun academische ontwikkeling. Maar hoe krijg je studenten zover dat ze reflecteren en wat is jouw rol als docent in dit proces? Studenten leren reflecteren is niet iets wat je 'zomaar' doet. Het vereist specifieke kennis, vaardigheden en onderwijsmethoden, die in deze training aan bod komen. Deze cursus is ontworpen voor docenten die zich willen verdiepen in de kunst van het onderwijzen van reflectie. Het vult de Universitaire Onderwijskwalificatie (UOK/BKO) aan en is ideaal voor onderwijzers die hun vermogen willen verbeteren om reflectieve vaardigheden aan te moedigen en te onderwijzen.

Meer informatie: Unlock Your Students’ Potential: Learn to Teach Reflection Skills | Cursussen en workshops | Rijksuniversiteit Groningen

Samenwerking: Het Begeleiden van Persoonlijke Ontwikkeling binnen Samenwerking - Van Frictie naar Leerpotentieel

Als universiteit ondersteunen we onze studenten om hun volle potentieel te benutten als academisch opgeleide experts. Deze uitspraak uit het strategisch plan wordt gespecificeerd door de zin: "ze doen de kennis en vaardigheden op om over de grenzen van de traditionele disciplines te kijken en om samen met anderen bij te dragen aan het oplossen van complexe wetenschappelijke en maatschappelijke problemen" (Strategisch Plan, RuG, p 8).

Precies deze 'kennis en vaardigheden' om op en over grenzen te bewegen, is best een uitdaging. Een manier om studenten deze 'kennis en vaardigheden' te leren, is door ze tijdens hun studie al te laten samenwerken. Echter, we weten ook dat hier uitdagingen bij komen kijken. Hoe organiseer je onderwijs dat representatief is voor de 'echte' wereld? Hoe voorkom je negatieve groepseffecten (zoals meelifters)? Hoe zorg je ervoor dat elke individuele student daadwerkelijk van het proces van samenwerken heeft geleerd?

Om studenten een leerervaring te geven die ze ook na hun studie in staat stelt te navigeren in complexe samenwerkingen is best een uitdaging. Hoe pak je dat aan? Wat kan jij als docent doen om jouw studenten hierin te ondersteunen? En wat vraagt dat van jou als docent? Met andere woorden: Hoe zorg jij ervoor dat de student zich weet te navigeren in een volgende samenwerking op een voor diezelf en anderen gezonde manier?

Deze cursus biedt je een perspectief op het aanvliegen van dit vraagstuk. Het geeft je wat houvast, je leert van de ervaring van anderen en we hopen je te inspireren om je eigen vak met vernieuwde blik te ontwerpen.

Deze module is op dit moment in ontwikkeling en wordt naar verwachting in het voorjaar 2026 aangeboden.

Meer informatie: scope umcg.nl

Laatst gewijzigd:23 juni 2025 10:39
View this page in: English