Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Praktische zaken Waar vindt u ons drs. J. (Jos) Karssies

drs. J. (Jos) Karssies

Studentendecaan
Profielfoto van drs. J. (Jos) Karssies
Telefoon:
050 36 38066 (SSC-desk)
E-mail:
j.karssies rug.nl

Studiesuccesgroepen

Intensieve studieloopbaanbegeleiding van eerstejaars studenten Bedrijfskunde, Technologie Management en Bedrijfseconomie 

 

Inleiding

Veel van de eerstejaars studenten van de bacheloropleidingen van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) vinden het moeilijk een actieve studiehouding te ontwikkelen. Hierdoor zijn de studieresultaten teleurstellend en treedt de oriënterende en (zelf)selecterende functie van het eerste jaar veel te laat of geheel niet in werking. Het hebben van een actieve studiehouding is echter wel een belangrijke eindterm binnen de bacheloropleidingen van de FEB. Dit komt ook tot uiting in de onderwijsvisie van de FEB die omschreven kan worden met de kernwoorden Active, Diverse & Profound.

In september 2006 zijn de bacheloropleidingen van de FEB gestart met het project Studieloopbaanbegeleiding. Een belangrijk aspect van dit project is het vroegtijdig en regelmatig geven van schriftelijke feedback aan studenten naar aanleiding van behaalde resultaten. Vanaf september 2007 zal de begeleiding geïntensiveerd worden in het project Studiesuccesgroepen (SsG). Door studenten meer en actiever met hun studie bezig te laten zijn, verwachten we dat studenten een actiever studiehouding ontwikkelen en dus meer studiepunten zullen halen in het eerste jaar. Daarnaast verwachten we dat studenten met onvoldoende resultaten eerder zullen stoppen (of switchen).

 

 

Doelstelling

Het inzicht bij eerstejaars studenten in eigen studie- en keuzegedrag verhogen en de vaardigheden zelfmanagement en (zelf)selecterend vermogen versterken. Dit verhoogt de kans aanzienlijk dat de student de (of een andere) studietot een succes maakt.

 

 

Projectopzet

We willen dit bereiken door middel van wekelijkse opdrachten en feedback die studenten krijgen en beantwoorden via een speciale Nestorsite.
Studenten worden bij de start van het eerste studiejaar ingedeeld in een werkgroep bestaande uit 12 - 15 studenten. De werkgroep komt wekelijks één uur bij elkaar (aansluitend aan een eerstejaars vak) onder leiding van een student-assistent. De student-assistenten geven hun eigen studenten wekelijks individueel feedback op zowel de gemaakte opdrachten als op hun studievoortgang. Alle opdrachten en feedback worden gegeven via de Nestormodule die hoort bij het vak dat de student volgt.

De docent-tutoren hebben een belangrijke rol in dit project. Elke werkgroep (12 - 15 studenten) krijgt naast de student-assistent ook een eigen docent-tutor. Deze tutor voert na elke tentamenronde een individueel gesprek met zijn/haar studenten. Voor de input van het gesprek hebben ze toegang tot de SsG nestor-site met alle opdrachten, de studievoortgang en de feedback daarop. Tevens krijgen de tutoren de toegang tot de studie-resultaten van hun studenten in ProgRESS.

Studenten krijgen zo vaker en persoonlijker feedback hetgeen een positief effect zal hebben op de betrokkenheid bij de studie.

Laatst gewijzigd:01 maart 2024 11:24