Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Praktische zaken Waar vindt u ons dr. A.A. (Anke) de Boer

dr. A.A. (Anke) de Boer

Universitair Hoofddocent, met Ius Promovendi

Mijn onderzoekslijn richt zich op het optimaliseren van de onderwijsleeromgeving van leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte in zowel het speciaal onderwijs als leerlingen met complexe ondersteuningsbehoefte in een inclusieve onderwijssetting. Het verder doorontwikkelen van onderzoek in de context van het speciaal onderwijs, binnen RENN4, is een speerpunt voor de komende jaren. Enerzijds heeft het onderzoek tot doel om wetenschappelijk kennis te verkrijgen die toepasbaar is in de praktijk, en anderzijds is het gericht op het verbeteren van de onderwijsomgeving door interventieonderzoek. Meer weten over onderzoek binnen RENN4? Kijk dan op: www.renn4.nl/onderzoek.

Lopende onderzoeken:

Professionaliseren van leraren in het omgaan met externaliserend gedrag van leerlingen

Met een toegekende subsidie van het NRO wordt in de komende jaren (promotie)onderzoek gedaan naar het professionaliseren van leraren in het omgaan met externaliserend gedrag van leerlingen. Dit onderzoek wordt uitgevoerd in een samenwerking tussen Orthopedagogiek (Elisa Kupers en mezelf), Onderwijswetenschappen (Matthijs Warrens) en de Lerarenopleiding (Marjon Fokkens-Bruinsma) en verschillende praktijkorganisaties waaronder RENN4.

Easy as A-B-C? Het verbeteren van welzijn van leraren en leerlingen in het speciaal onderwijs door gerichte professionalisering

Met een toegekende subsidie van het NRO wordt in de komende jaren onderzoek gedaan naar het verbeteren van welzijn van leraren en leerlingen in het speciaal onderwijs, door middel van de inzet van de ABC-methodiek. Dit onderzoek betreft een samenwerking tussen RENN4, Orthopedagogiek (Elisa Kupers en mezelf), Onderwijswetenschappen (Matthijs Warrens) en de Lerarenopleiding (Marjon Fokkens-Bruinsma) en andere praktijkorganisaties.

Motivatie van leerlingen in het VSO

Met behulp van een promotiebeurs voor leraren (NWO) doet Willeke Norder de komende jaren onderzoek doen naar de motivatie van leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs (VSO). Het onderzoek wordt uitgevoerd binnen RENN4 scholen, waar Willeke als docent tevens werkzaam is. Het onderzoek is in september 2022 gestart en heeft een looptijd van 5 jaar. De begeleiding van het promotieonderzoek wordt gedaan door Prof. dr. Alexander Minnaert en mijzelf.

Geïntegreerde onderwijsvoorzieningen

In september 2018 is in opdracht van het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap onderzoek gestart naar scholen die meedoen aan de experimentregeling 'geïntegreerde onderwijsvoorzieningen'. Deze regeling biedt scholen de mogelijkheid om gedurende zes jaar te experimenteren met het integreren van verschillende vormen van onderwijs (denk aan speciaal basisonderwijs, cluster 3 en 4 onderwijs). Het onderzoek bevat twee delen: een beleidsonderzoek (tranche 1 gestart per 2018, en aanvullende tranche gestart per 2021) en een praktijkonderzoek. Het onderzoek moet uitwijzen wat de gevolgen van een geïntegreerde onderwijsvoorziening zijn voor leraren, ouders en leerlingen en aanbevelingen bieden voor toekomstig beleid. Het onderzoek wordt gefinancierd vanuit het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. De eerste tranche van het beleidsonderzoek wordt eind 2023 afgerond; het aanpalend praktijkonderzoek eind 2024. Het beleidsonderzoek wordt uitgevoerd door Florianne Rademaker, mezelf, in samenwerking met CED-groep Rotterdam. Het praktijkonderzoek (in de vorm van een promotieonderzoek) wordt uitgevoerd door Christy Tenback (RENN4), en de begeleiding wordt gegeven door Prof. dr. Alexander Minnaert, Dr. Jan Bijstra (RENN4) en mijzelf. Dr. Cathy van Tuijl (Saxion Hogeschool) is eveneens betrokken bij het praktijkonderzoek.

De eerste tussenrapportage over het beleidsonderzoek en bijbehorende factsheet zijn hier te vinden: Op_naar_ge_ntegreerde_onderwijsvoorzieningen_incl....pdf, en factsheet.pdf.  

De tweede tussenrapportage over het beleidsonderzoek én het praktijkonderzoek en bijbehorende factsheet zijn hier te vinden: Rapport_2021_definitief.pdffactsheet__2.pdf

De tweede tussenrapportage over de tweede meting van het praktijkonderzoek is hier te vinden: https://www.nro.nl/sites/nro/files/media-files/tussenrapportage_tweede_meting.pdf.

Recent afgeronde onderzoeken 

  • Vanuit een samenwerking tussen RENN4, Orthopedagogiek en Onderwijswetenschappen is in de periode van 2020-2022 gewerkt aan een NRO-gefinancierd onderzoek naar de schoolloopbanen van leerlingen in het speciaal onderwijs. Download hier het rapport.
  • Vanuit een samenwerking tussen RENN4, Orthopedagogiek en Onderwijswetenschappen is in de periode van 2021-2023 gewerkt aan een NRO-gefinancierd onderzoek waarin we kijken naar symbiose in het voortgezet speciaal onderwijs. Het rapport is via deze link te vinden. De infographic is hier te vinden.
  • In schooljaar 2021-2022 hebben we in opdracht van het Samenwerkingsverband VO Groningen Stad onderzoek gedaan naar kleinschalige onderwijsvormen en maatwerk. Dit is een vorm van ondersteuning die gericht is op leerlingen met internaliserende problematiek. Download hier het rapport en bijbehorende infographic.
  • Vanuit een samenwerkingsverband tussen RENN4-Orthopedagogiek-Hanze hogeschool (lectoraat Curious Minds) is in de periode 2019-2021 gewerkt aan een praktijkonderzoek naar de samenwerking tussen het speciaal onderwijs en de jeugdhulp. Meer informatie is te vinden op de website van RENN4.
  • Literatuuurstudie naar 'Disclosure bij leerlingen met internaliserende problematiek', gefinancierd vanuit het onderzoeksprogramma Gedrag en passend onderwijs (NRO): https://www.nro.nl/wp-content/uploads/2019/04/rapport-zie-mij.pdf. Het artikel dat verschenen is in het tijdschrift Kind en Adolescent Praktijk is te vinden via de link: https://www.kaponline.nl/magazine-artikelen/wat-helpt-leerlingen-met-internaliserende-problemen-op-school/

Afgeronde proefschriften: 

2015-2024 Florianne Rademaker: Step by Step: Promoting the Social Participation of Kindergarten Students with Disabilities. Het volledige proefschrift is via deze link te vinden: https://research.rug.nl/en/publications/step-by-step-promoting-the-social-participation-of-kindergarten-s

2016-2024 Ivonne Douma: Me myself and I: Explaining the self-concept of students in mainstream and special education through the eyes of their peers. Het volledige proefschrift is via deze link te vinden: https://research.rug.nl/en/publications/me-myself-and-i-explaining-the-self-concept-of-students-in-mainst

2017-2022 Judith Loopers: Unravelling the dynamics of intrinsic motivation of students with and without special educational needs: A self-determination theory perspective. De link naar het proefschrift is hier te vinden: http://hdl.handle.net/(...)26-a678-89138fa7be90

2014-2020 Renske de Leeuw: https://research.rug.nl/nl/publications/through-the-eyes-of-the-beholder-unfolding-social-participation-f. De Praktijkflyer is hier te downloaden. 

2012-2016 Meenakshi Srivastava: http://hdl.handle.net/11370/8fe30a81-80cf-4da5-aab8-445d249a9370

2012-2014 Farida Kurniawati: http://hdl.handle.net/11370/05973f55-c603-4662-be35-7e2500413c2c

Laatst gewijzigd:18 februari 2024 11:30