Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten Afgeronde projecten en publicaties

In glas verpakt

Wij zijn Jasper van de der Aa en Babette Heppener van de MA-opleiding History & Heritage Consultancy. Als stage voor het vak Atelier Living Heritage dragen wij bij aan het project ‘In glas verpakt’ in Nieuw-Buinen.

Nieuw-Buinen kent een rijke geschiedenis van glasindustrie. Van 1838 tot 1967 hebben er in het veenkoloniale dorp de Nieuw-Buinen glasfabrieken gestaan. In samenwerking met de Bibliotheek van Nieuw-Buinen en de gemeente Borger-Odoorn, bouwt de Historische Vereniging Nieuw-Buinen/Buinerveen een historisch informatiecentrum over de industriële en sociale geschiedenis van de glasindustrie in Nieuw-Buinen in ontmoetingscentrum MFA Noorderbreedte.

Meisjes op de inpakkerij van de NV Nieuw-Buiner Glasfabrieken v/h Meursing & Co te Nieuw-Buinen, 1919, Nationaal Archief Fotocollectie Arbeidsinspectie, Wikimedia Commons.

Wij kregen de opdracht de projectleidster Willy van der Schuit, een erkende tentoonstellingsmaker, bij te staan bij het opzetten van een interactieve tentoonstelling over de geschiedenis van de veenkoloniale regio, waarbij de unieke glascollectie ook gepresenteerd zal worden. Onze bijdrage zal bestaan uit het identificeren van thema’s en verhaallijnen, de uitwerking daarvan in tekst, audio, beeld, touchscreen en film, en de selectie van objecten die tentoongesteld zullen worden.

Cultuurgeschiedenis en verhalen verbinden

Naast het laten zien van de glascollectie, is de tentoonstelling vooral gericht op de verhalen van mensen. Verhalen van het zware werken in de fabrieken, stakingen en kinderarbeid, maar ook verhalen van humor, veerkracht en welvaart. Het doel van het project is het historisch bewustzijn van de mensen in de regio te vergroten en de cohesie in Nieuw-Buinen sterker te maken. Dit trachten wij niet alleen te bereiken door mensen op de hoogte te brengen van het rijke culturele erfgoed dat zich in de regio bevindt, maar ook door bewoners hun eigen verhalen en herinneringen van Nieuw-Buinen te laten delen. Het informatiecentrum vormt een plek waar bewoners van Nieuw-Buinen actief verhalen van vroeger en nu kunnen verzamelen en beleven.

Wij zijn dankbaar onderdeel uit te maken van het team dat dit unieke project realiseert. De opening van de tentoonstelling zal waarschijnlijk na de zomer plaatsvinden.

Laatst gewijzigd:06 augustus 2021 14:56