Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten Afgeronde projecten en publicaties

Healthy Ageing Stadswandeling

Groningen is een stad die een diepe affiniteit heeft met gezondheidszorg. Zo zijn we niet alleen het epicentrum van het medisch onderzoek in het Noorden, ook is er in een samenwerking tussen de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool een waar Healthy Aging-offensief opgezet. Het doel: de aandacht vestigen op gezond leven! En daar willen we graag zoveel mogelijk stadjers, studenten en nieuwkomers bij betrekken.

Als onderdeel van het public engagementprogramma ontwikkelt de Aletta Jacobs School of Public Health in samenwerking met masterstudenten Geschiedenis een stadswandeling, die volledig gericht is op de manier waarop Groningen in het verleden met gezondheid en hygiëne omgingen. Het is immers niet altijd vanzelfsprekend geweest dat je naar een Gezondheid heeft historisch gezien niet altijd dezelfde centrale rol in onze samenleving gehad als nu, levensreddende ontwikkelingen zoals riolering, schoon drinkwater en toegang tot professionele medische zorg waren 300 jaar geleden immers niet zo vanzelfsprekend als nu.

Wist je bijvoorbeeld dat de grote vijver in het Noorderplantsoen vroeger de stadsgracht van de stadsmuur was, die deels ook fungeerde als riool? Wist je dat Groningen in 1826 een geheimzinnige ziekte uitbrak die de ‘Groninger ziekte’ wordt genoemd? Het ging hier vermoedelijk om een malaria-uitbraak die bijna tien procent van de stadsbevolking het leven kostte.

De stadswandeling is natuurlijk niet alleen een leerzame ervaring, ook is het een mooie tocht die je de Stad op een andere manier laat zien dan je misschien gewend bent. Of je nu een geboren stadjer, een student of gewoon ontzettend geïnteresseerd bent, het maakt niet uit. Loop de stadswandeling en zie de Stad in een ander daglicht!

Laatst gewijzigd:06 augustus 2021 14:56