Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten Afgeronde projecten en publicaties

Van vluchteling tot student - taalleren in de chatgroep

De groep vluchtelingen die in wil stromen in het Nederlandse MBO heeft daarvoor ook Engels nodig. Hun docenten gaven aan dat vooral Engels spreken voor velen van hen een struikelblok is. Hoe zou je de spreekvaardigheid op een structurele en laagdrempelige manier kunnen verbeteren? Voor haar masterscriptie Toegepaste Taalkunde bood de Griekse Evgenia Korvesi de helpende hand met op maat gemaakt lesmateriaal en een inventieve methode. Stap voor stap gingen de leerlingen bezig met het navertellen van een verhaal in het Engels. Daarbij kregen ze woordenschat en grammaticale structuren aangeboden en chatten ze via WhatsApp met elkaar in verschillende oefeningen. De stap-voor-stap opbouw leidde tot een spreekopdracht aan het einde. Evgenia onderzocht de effecten van deze aanpak nauwkeurig door de resultaten te verzamelen en te analyseren en ook met de docenten en leerlingen te praten over hoe ze het hadden ervaren. Het bleek een succesvolle aanpak, de leerlingen vonden het leuk en gingen vooruit. Het op deze manier met elkaar chatten bleek uiteindelijk te helpen om vlotter, begrijpelijker en met minder fouten Engels te spreken. Het onderzoek van Evgenia was zo goed, dat ze samen met haar scriptiebegeleider Marije Michel een wetenschappelijk artikel erover gaat schrijven!

Jonge vluchtelingen die naar Nederland komen, begrijpen dat de route naar een nieuwe toekomst via het onderwijs loopt. Daarbij staat Nederlands leren vaak centraal, maar wordt er ook aandacht besteed aan het Engels. Bij het Alfa-college in Groningen kan deze groep zich in een schakeljaar voorbereiden op een vervolgstudie in het MBO, HBO of de universiteit. Hun docenten zijn voortdurend op zoek naar nieuwe inzichten en methoden om deze specifieke groep zo goed mogelijk te begeleiden. Studente Evgenia Korvesi deed onder begeleiding van Marije Michel onderzoek naar de taalverwerving van jonge vluchtelingen in deze setting.

Laatst gewijzigd:29 januari 2022 11:45