Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten

Strategisch plan voor MooieDingenMakers

Wij zijn wij

Wij zijn Eva (19), Floor (20), Laura (21), Luna (20), Marieke (19) en Sabijn (22) en voor onze huidige Bachelor Kunsten, Cultuur, en Media aan de RUG doen wij onderzoek naar de organisatie MooieDingenMakers voor het vak Management and Entrepreneurship. Ondanks dat we allemaal in Groningen studeren, komen we uit verschillende hoeken van het land. Onze interesses liggen bij de organisatorische kant van de kunst en cultuursector, en willen daarom meer weten over hoe dit in de praktijk tot zijn werking komt.

MooieDingenMakers

Mooiedingenmakers is een collectief van creatievelingen uit het Noorden van Nederland. Creative zzp’ers kunnen lid worden van deze organisatie waarmee ze ondersteund worden met het maken van meer connecties. Daarnaast worden ze gekoppeld aan projecten. Van tekstschrijvers tot muzikanten, maar ook eventmanagers en designers zijn onderdeel van deze unieke groep makers.

De opdracht

Wij hebben voor Mooiedingenmakers een marketingplan gemaakt. Het doel van het plan was om te kijken hoe Mooiedingenmakers haar ledenaantal kan uitbreiden. Ze willen namelijk graag een groot netwerk bieden en ook een netwerk die representatief is voor creatieve zelfstandigen in het noorden van Nederland. Hiervoor zijn we begonnen met een analyse van het bedrijf. Daarnaast was het van belang om te weten hoe groot de creatieve sector in Noord Nederland is. Dit om te weten op welke kunst disciplines Mooiedingenmakers zich meer kan focussen om een representatief netwerk te creëren. Dit hebben we gedaan op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Op basis hiervan hebben we adviezen gegeven hoe het bedrijf kan uitbreiden en innoveren. Dit zijn adviezen op gebied van locatie, sociale media, marketing en meer. Denk hierbij aan het gevarieerder maken van evenementlocaties. Het herinrichten van de sociale media, door er meer een duidelijke lijn in te trekken. Ook is het belangrijk om te focussen op hun rol als mediator en gebruik te maken van de tussenpositie tussen de zelfstandigen en potentiële bedrijven of opdrachten. Vooral dit laatste is cruciaal en kan een grotere rol spelen in het netwerk in het noorden.

Wij vonden het leuk en leerzaam om voor en met een bestaand bedrijf samen te werken. Op deze manier hebben we een goed inzicht gekregen hoe een bedrijf achter de schermen draait. De mogelijkheid dat onze ideeën daadwerkelijk worden geïmplementeerd maakt het extra leuk. We hopen dat Mooiedingenmakers er iets mee kan en doet, desalniettemin hebben wij er veel van geleerd.

Laatst gewijzigd:11 mei 2023 11:35