Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten

Inclusiviteit in de live muziek industrie

Dat muziek en festivals mensen samenbrengen is een feit. Echter is er nog veel werk aan de winkel om de muziekindustrie inclusiever te maken. Er is een grote genderkloof binnen de line-ups van festivals en niet alle festivals blijken een veilige omgeving te zijn voor de plusgemeenschap. Ook kan voor mensen met een handicap de bereikbaarheid van festivals of concerten slecht zijn of onveilig. Hoe kunnen we de situatie verbeteren voor deze groepen? En hoe kunnen wij deze groepen meer betrekken in de muziekindustrie? Drie studenten van Kunst, Cultuur en Media onderzoeken deze vragen en zullen zich focussen op verschillende gerelateerde thema’s in samenwerking met EuroSonic NoorderSlag en MiscBerlin.

ESNS binnen de muziekindustrie

DEIBA (diversity, equity, inclusion, belonging and accessibility) is een actueel thema dat een grote rol speelt in de cultuuromslag van bedrijven en organisaties. Eurosonic Noorderslag (ESNS) is een van de grootste showcasefestivals binnen de Europese Unie. Het is niet alleen een kans voor bookers om nieuw talent te vinden voor hun line-up, maar de stichting wil ook presenteren hoe een modern festival eruit kan zien. Dit is de reden dat ESNS een conferentie organiseert waar thema’s zoals duurzaamheid en inclusiviteit in de muziekindustrie worden besproken.

In dit onderzoek werken de studenten Cultural Leadership Dan Padure (RUG) en Juan Carlos Mendez Alvarez (Universiteit Utrecht) samen met beleidsmedewerkers van ESNS om een beter inzicht te krijgen in de stand van zaken rondom diversiteit. Elke masterstudent heeft zijn eigen onderzoeksgroep, die hen ondersteunen in de casuïstiek. Ze trekken daarin gezamenlijk op met MiscBerlin, een bureau dat inclusiviteit promoot en daarover adviseert. Het uiteindelijke doel van het onderzoek is het vertalen van de onderzoeksresultaten naar concrete adviezen voor beleid(sverandering) in de muziekindustrie.

Onderzoeksteam

De studenten vormen samen een onderzoeksteam dat wordt geleid door een ervaren master student. Zij zullen hun eigen aanpak en perspectief kiezen met betrekking tot de inclusiviteit van de eerder aangekaarte groepen en het netwerk van organisaties dat ESNS coördineert. De student vormen hun eigen onderzoeksvraag in samenwerking met de RUG professoren. Juan Carlos Méndez Álvarez is een tweede jaars student van de master Musicology aan de Universiteit Utrecht. Als gast-onderzoeker van dit project, richt Juan Carlos zich op diversiteit van gender en ras binnen het ESNS uitwisselingsprogramma. Aysha van den Oudenalder is een masterstudent van Muziek, Theater en Performance aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij zal zich focussen op het opstellen van een theoretische richtlijn die gaat over het creëren van veilige omgevingen en meer inclusiviteit voor verschillende genders binnen festivals. Dan Pădure is een eerstejaars student van de master Cultural Leadership aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij doet een vergelijkende analyse over de line-ups van ESNS en twee andere festivals. Ook kijkt hij naar de relatie tussen muziekgenres, gender en ras.

Specifieke thematieken

De studenten en hun onderzoeksteam pakken binnen deze brede vraag verschillende casi op, waarbij onder andere ESNS en Roskilde horen. Als beginpunt van een groter onderzoek over festivals in Europa, zal dit onderzoeksteam zich focussen op thema’s als DEIBA (diversity, equity, inclusion, belonging and accessibility). De studenten zullen een geschiedkundig onderzoek uitvoeren dat inzichten geeft over de actuele academische discussie van het thema en er wordt een survey of interview gedaan met partners van ESNS (festivals in de EU) waaruit uiteindelijk een onderzoeksverslag komt. De studenten zijn ook welkom om te participeren en presenteren tijdens de ESNS conferentie en om het ESNS festival als hun laboratorium te gebruiken.

How can twenty-first century music festivals become safe spaces for groups that have been historically excluded? That is the question that a group of students from the University of Groningen, in association with ESNS and MiscBerlin, has set out to answer. In a first stage of a broad investigation of music festivals in Europe, this research team will focus on ESNS as a departing point to understand and contribute to the actions that are already being taken in terms of diversity, equity, inclusion, belonging and accessibility.

Aysha van den Oudenalder is a Master’s student in Music, Theatre and Performance Studies at the University of Groningen. Her approach is focused on forming a theoretically based guideline on how to create safer spaces and more inclusivity for various genders at music festivals.

Dan Pădure is a first-year student in the Research Master's Cultural Leadership program at the University of Groningen. His approach looks into a comparative analysis between the line-ups of ESNS and two other festivals and looks at the relationship between music genres, gender and race.

Juan Carlos Méndez Álvarez is a second-year student at the Research Master’s in Musicology at Utrecht University. As a guest researcher for this project, his approach focuses on gender and racial diversity in the ESNS Exchange program.

Laatst gewijzigd:14 maart 2023 17:21