Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten

Latina's in Nederland

De Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie zoekt een maatschappelijk betrokken en communicatieve student Europese talen en culturen (met Spaans of zelf Spaanstalig) voor een onderzoek naar de informatiebehoeften van Latijns-Amerikaanse vrouwen in Nederland. Dit onderzoek is in opdracht van de Stichting Empower yourself en kan als een bachelor- of masterthesis worden uitgevoerd.

Latijns-Amerikaanse vrouwen in Nederland

Van alle Latijns-Amerikanen in Nederland (zo'n 84.000 mensen) is ongeveer twee derde vrouw. Deze Latina's vluchtten niet voor oorlogsgeweld, maar maakten een individuele keuze om voor werk of een relatie naar Nederland te emigreren. Dat maakt hen tot een lastiger in beeld te brengen en daarom ook vaak vergeten doelgroep. In hun poging om te integreren in de Nederlandse samenleving lopen ze tegen taalbarrières, culturele verschillen, vooroordelen en gebrek aan informatie aan. Veel overheidsinformatie is bijvoorbeeld niet beschikbaar in het Spaans. Het gebeurt ook regelmatig dat vrouwen in banen terecht komen onder hun niveau, terwijl de route naar om- en bijscholing gesloten blijft. Zo blijven ze afhankelijk van hun Nederlandse partner of vrienden en is het moeilijk om een zelfstandige positie te verwerven. Latina's die daarin inmiddels geslaagd zijn willen graag deze situatie voor de hele groep verbeteren. Daarvoor is eerst onderzoek nodig om de situatie met de ernstigste knelpunten en de behoeften in kaart te brengen.

Jouw onderzoek en communicatie

De kern van het onderzoek Iigt in het bevragen van de doelgroep via interviews en/of een enquête. Daarnaast duik je in de wetenschappelijke literatuur en doe je deskresearch naar beschikbare informatie en regelgeving. Je kunt daarbij je eigen focus leggen op een thema voor verdieping, bijvoorbeeld op overheidscommunicatie, kansen op werk, culturele verschillen, rechten en afhankelijkheid in relaties, vooroordelen of de voorbereiding op emigratie in het eigen land.

Naast je scriptie maak je met ondersteuning van de wetenschapswinkel een publieksvriendelijk eindproduct waarmee je de Latina's in Nederland kunt informeren en input kunt leveren voor een vervolgproject. Zo kan jouw onderzoek ook echt bijdragen aan het verbeteren van de integratie van Latina's in Nederland.

Wie zoeken we?

Voor deze opdracht zoeken we één of twee bachelor studenten Europese talen- en culturen met Spaans die interesse hebben in deze doelgroep. Je bent communicatief en je bewust van culturele verschillen en mogelijk gevoelige onderwerpen. Je kunt zelfstandig je weg vinden in informatie en goed plannen en organiseren. Je vindt het leuk om contact op te nemen met personen en instanties en staat stevig in je schoenen. Je bent empathisch, maar weet een neutrale positie te bewaren die je in staat stelt om betrouwbaar onderzoek te doen. Zowel internationale als Nederlandse studenten komen voor dit onderzoek in aanmerking.

Wie zijn wij en wat bieden we?

De Stichting Empower yourself beoogt het bevorderen van de participatie, integratie en het welbevinden van kwetsbare groepen en personen in de samenleving die zich in een achterstandssituatie bevinden. Daarnaast willen we een platform zijn voor mensen die kennis willen maken met andere talen en nationaliteiten, willen we zorg dragen voor meer wederzijds begrip en inzicht en het verminderen van stereotypes tussen verschillende bevolkingsgroepen.

Stichting Empower yourself biedt je meer achtergrondinformatie, denkt graag met je mee over de juiste manier van organiseren en communiceren en beschikt over een breed netwerk om de doelgroep te bereiken.

De wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie verbindt vragen van maatschappelijke non-profit organisaties aan studentonderzoek op het brede terrein van Letteren. We streven naar het vergroten van maatschappelijke impact van onderzoek, duurzame relaties met het werkveld en de communicatie van kennis een breder publiek. We werken daarom samen met je om de resultaten via onze website, sociale media en andere kanalen bekend te maken.

Belangstelling?

Stuur een korte motivatie in het Nederlands, Engels (of evt Spaans) naar de wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie (voor 6 maart 2021), s.j.visser rug.nl. Geef daarin ook aan welke docent(en) je graag als scriptiebegeleider zou willen betrekken. Wij overleggen en organiseren dan een startbijeenkomst met de meest geschikte kandidaten. Heb je nog vragen of twijfels, neem dan gerust even contact met ons op.

Laatst gewijzigd:15 februari 2024 10:59