Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten

Cultural entrepreneurship

Wilt u uw culturele organisatie een impuls geven? Onze studenten Arts, Culture and Media nemen binnen het vak cultural entrepreneurship graag uw organisatie onder de loep.

Mail ons met uw vraag

Wat is het vak Cultural Entrepreneurship?

Binnen het vak cultural entrepreneurship leren tweedejaarsstudenten Arts, Culture and Media hoe ondernemerschap in de culturele sector werkt, en hoe je strategische, marketinggerelateerde en financiële keuzes maakt. Studenten krijgen in het eerste blok een theoretische basis aangeleerd, en gaan in het tweede blok (april-juli) in een groep aan de slag met een vraagstuk.

Die vraagstukken lopen sterk uiteen: van het analyseren van een strategisch plan tot een onderzoek naar versterking van Europese samenwerking tot een advies voor het verbeteren van een museumwinkel. Onze studenten zijn een internationale groep, diverse groep. Zo zijn veel van onze studenten ook verbonden aan Academia Minerva (kunstopleiding) of het Prins Claus conservatorium.

Mijn vraag binnen het vak Cultural Entrepreneurship?

Wilt u met ons samenwerken? De medewerkers van de Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie formuleren graag met u een onderzoeksvraag die zowel uw organisatie verder helpt, als onze studenten een uitdaging geeft. De wetenschapswinkel treedt op als bemiddelaar en procesbegeleider, in samenwerking met de opleiding. Er zijn geen kosten aan deze samenwerking verbonden.

Voorbeelden

Stakeholderanalyse voor Eurosonic Noorderslag

Voor het European Talent Exchange Programme (ETEP), onderdeel van Eurosonic Noorderslag (ESNS) voerden 5 studenten een stakeholderanalyse uit. Ze keken naar het Europese festivalecosysteem en het beleid van ESNS, en waar er mogelijkheden tot verbreding en verdieping van de Europese samenwerking liggen.

Stichting Beeldlijn

Voor Stichting Beeldlijn, een non-profitorganisatie die zich inzet voor filmmakers in de provincie Groningen, gingen twee groepen studenten aan de slag. De ene groep analyseerde het strategische plan van de stichting en deden aan de hand van de analyse een advies uit. Een andere groep onderzocht door middel van interviews welke behoeften jonge filmmakers hebben en hoe Beeldlijn op deze behoeften kan inspelen.

Laatst gewijzigd:06 augustus 2021 15:25