Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten Afgeronde projecten en publicaties

Cultuurparticipatie in de gemeente Het Hogeland

Hoe zorg je voor meer cultuurparticipatie onder jongeren in de gemeente? Dat vroeg de gemeente Het Hogeland in Groningen zich af. Een internationaal team van vier studenten gingen met deze vraag aan de slag binnen de career minor. Het project was gericht op de mogelijkheid om de barrières voor culturele participatie te tackelen, en om een beter inzicht te krijgen in wat jongvolwassenen (van 18 tot 22 jaar) nodig hebben om zich comfortabel te voelen om mee te doen aan culturele activiteiten. Met dit project wonnen de studenten Roos Gielen, Joren Arkes, Stefan Ivanov en Ydwer Hoekstra de prestigieuze Ben Feringa Impact Awards.

Het studententeam zette een enquête onder de jongeren uit, analyseerde beleidsdocumenten van culturele organisaties en hield een focusgroepbijeenkomst. In hun rapport keken de studenten naar de brede definitie van het begrip cultuur als uitgangspunt van het onderzoek en keken daarbij ook naar niet-traditionele vormen van cultuur. Je kunt daarbij bijvoorbeeld denken aan het delen van een afbeelding of video op Instagram of het maken van filmpjes op TikTok.

Het uitgangspunt van het team was om twee verschillende concepten te combineren: traditionele democratiseringsstrategieën met het innovatieve concept van een culturele democratie. Het doel van deze combinatie was het creëren van een zogenaamd cultureel ecosysteem. Het onderzoek van het team liet zien dat deze aanpak ook mogelijk is binnen de Gemeente Hogeland. Sterker nog, hun onderzoek toonde aan dat veel jongeren niet aan culturele activiteiten meedoen omdat ze zich daarbij niet thuis voelen. Het team stelde een advies op voor de gemeente om dit probleem te overbruggen en om een bloeiend cultureel ecosysteem in het Hogeland te creëren.

De resultaten van het onderzoek zijn terug te vinden in een Nederlands rapport en een Engelse wetenschappelijke publicatie.

Laatst gewijzigd:11 augustus 2022 16:06