Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijven Centrum voor Informatie Technologie Nieuws

12 mei 2022: XR HUB meets SURF-XR-on-Tour

08 april 2022

De XR Hub meeting op 12 mei a.s. vindt in een hybride vorm plaats. Je kunt de presentaties live bijwonen in de (zeer ruime) Donald Smitszaal of online via calender/Meet. Als je je aanmeldt, word je via de calender uitgenodigd en kun je aangeven of je fysiek aanwezig bent of online. Na de presentaties zijn er demo's in het XR-Lab, maar je kunt ook op een rustiger moment tussen 12.00 uur en 15.00 uur fysiek in het XR-Lab terecht voor de demo's.

XR HUB

De XR Hub organiseert tweemaandelijks een bijeenkomst voor docenten en onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen om kennis en ervaringen te delen over de ontwikkeling en het gebruik van toepassingen van Extended Reality (augmented reality (AR), mixed reality (MR), virtual reality (VR) en 3D).

Programma

10.30 uur - 12.00 uur Donald Smitszaal / online calender/Meet:

  • Welkom en introductie
  • Nieuws van Team Visualisatie uit XR-Lab en 3D-Theater
3B
  • Presentatie Bart Lestestuiver (Universitair Medisch Centrum Groningen, Psychiatrie): Building Bounce Back
    Stressbestendigheid is in veel situaties belangrijk. Bijvoorbeeld om te zorgen voor duurzame inzetbaarheid van zorgprofessionals, of om de uitkomst van psychiatrische aandoeningen te verbeteren. Bijvoorbeeld door de kwetsbaarheid voor dagelijkse stressoren te verminderen die anders een terugval zouden kunnen veroorzaken. Bounce Back (BB) is een VR-stressbestendigheidsinterventie bestaande uit een stress-inducerend VR-scenario. Hierin leren gebruikers stressmanagementtechnieken toe te passen en hun stressrespons te beheersen. De stressrespons en impact van het scenario wordt gemeten door middel van vragenlijsten, HRV- en huidgeleidingsmonitoring en cortisoltests.
luniere
  • Presentatie André Rosendaal Faculteit der Letteren, (Cultuur en Media): Lumière Cinematograaf
    Experimentele media-archeologie is een hands-on benadering die wordt geïmplementeerd in het Filmarchief & Media Archeologie Lab van de Rijksuniversiteit Groningen. Naast de fysieke apparaten in het archief is een 3D-model ontwikkeld van een van de meest iconische apparaten uit de filmgeschiedenis, de Lumière Cinematograaf. Het model, inclusief animaties van het interne mechanisme, is te bekijken op een zSpace.
SURF-XR-on-tour: Varjo XR 3D-bril
  • Presentatie Mark Cole en Paul Melis, SURF-XR-on-Tour
    Het SURF XR-on-Tour-team zal een verscheidenheid aan XR-, AR- en VR-technologieën demonstreren, met een mix van consumenten- en high-end enterprise-grade hardware. Er is ook gelegenheid om ervaring op te doen en geïnspireerd te raken door voorbeeldomgevingen die door andere aangesloten instellingen zijn ontwikkeld. Het biedt de mogelijkheid om uit te proberen hoe immersieve technologieën kunnen worden toegepast op eigen onderzoeks- en onderwijsgebied.
  • Demo's Building Bounce Back, Cinematograph en SURF-XR-on-tour in XR-lab en 3D-theater

12.00 uur - 15.00 uur XR-Lab en 3D-Theater:
Demo's Building Bounce Back, Cinematograaf, SURF-XR-on-tour en op verzoek al onze vr-demo's (bijv. virtuele kleuterklas, PleitVRij...)

Aanmelden: realitycenter rug.nl

Laatst gewijzigd:21 april 2022 16:37
View this page in: English

Meer nieuws

  • 16 april 2024

    RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information

    De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...

  • 02 april 2024

    Vliegen op houtstof

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...