Skip to ContentSkip to Navigation
Onderzoek Groninger Expertisecentrum Taal- en Communicatiestoornissen Centrum voor Dyslexie en Dyscalculie (CDD)

Scriptie Brugklasdictee afgerond

25 juli 2025

In het tweede semester van het studiejaar 2025/2026 heeft Roos van der Veen haar Masterscriptie Neurolinguïstiek binnen het CDD geschreven. Haar onderzoek richtte zich op de ontwikkeling van een nieuw brugklasdictee. Ze vat haar onderzoek alsvolgt samen:

Het signaleringsdictee Het Wonderlijke Weer wordt al geruime tijd gebruikt voor het signaleren van hardnekkige spellingproblemen in de brugklassen van het voortgezet onderwijs. Echter, het dictee sluit niet meer voldoende aan bij de belevingswereld van de brugklassers en ook de normering van het dictee is niet meer actueel. Het doel van dit onderzoek is om het dictee Het Wonderlijke Weer te vernieuwen, zodat het weer aansluit bij de belevingswereld van de brugklassers en tegelijkertijd een representatief beeld geeft van hun spellingvaardigheid. Om dit te onderzoeken is het oorspronkelijke dictee vernieuwd onder de titel De Magie van Muziek, waarbij het verouderde thema is gemoderniseerd en de gedateerde woorden zijn vervangen door meer herkenbare woorden. Daarnaast is er tijdens het ontwerpen van het nieuwe dictee rekening gehouden met de indruks-, construct-, soortgenoot- en ecologische validiteit en met de interne consistentie als maat voor de betrouwbaarheid. Tot slot is het vernieuwde dictee afgenomen in brugklassen van het vmbo. De resultaten lieten zien dat het vernieuwde dictee in staat is om onderscheid te maken tussen leerlingen met en zonder spellingproblemen en bovendien verschillende aspecten van de spellingvaardigheid meet. Ook toonden de resultaten een hoge mate van validiteit en betrouwbaarheid. Al met al lijkt het nieuwe dictee op basis van dit pilotonderzoek geschikt voor het signaleren van hardnekkige spellingproblemen in de vmbo-brugklassen. Verder onderzoek naar grotere en meer diverse groepen brugklassers is noodzakelijk om het dictee in de toekomst te kunnen inzetten in alle brugklassen van het voortgezet onderwijs, zodat leerlingen met spellingproblemen op tijd de passende ondersteuning kunnen krijgen.

Laatst gewijzigd:25 juli 2025 15:51
Deel dit Facebook LinkedIn
View this page in: English

Meer nieuws