Essays on the impact of financial education on financial behavior
Promotie: | Mw. S. (Pim) Supanantaroek |
Wanneer: | 06 juli 2017 |
Aanvang: | 12:45 |
Promotor: | prof. dr. B.W. (Robert) Lensink |
Copromotor: | N. (Nina) Hansen, Prof |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Economie en Bedrijfskunde |

Financiële educatie verbetert spaargedrag Oegandese en Chinese kinderen
Pim Supanantaroek onderzocht de invloed van financiële educatie op het financiële gedrag van kinderen en vrouwelijke microkredietleners. Haar resultaten benadrukken het belang van financiële educatie voor het verbeteren van de financiële attitudes en gedrag. Hoewel het onderzochte financiële educatieprogramma kort was, is de effectiviteit ervan hoog gebleken.
Supanantaroek onderzocht onder meer de invloed van een gecombineerd financieel en sociaal onderwijsprogramma (het Aflatounprogramma) op het spaargedrag van Oegandese basisschoolkinderen. Zij concludeert dat financiële educatie belangrijk is voor kinderen, omdat het hun gedrag en houding ten aanzien van sparen kan verbeteren. Daarnaast had financiële educatie een positief effect op het daadwerkelijke spaargedrag van de kinderen. Supanantaroek constateerde eenzelfde effect bij basisschoolleerlingen in China. Zij vond een positieve invloed van het programma op spaargedrag, financiële ontwikkeling, attitudes ten aanzien van financiën, sparen en geld, en toekomstgerichtheid.
De promovenda onderzocht ook de invloed van business- en financiële training op het financiële gedrag van vrouwelijke microkredietnemers in Vietnam. Supanantaroek toont aan dat de training geen effect had op kostenbesparingen, het geleende bedrag (in ieder geval op de middellange termijn) en op de nettobesparingen. Aanwezigheid van de echtgenoten bij de training had een negatief effect op het terugbetalen van langetermijnleningen; afwezigheid van echtgenoten leidde er toe dat de vrouwen vaker een kortetermijnlening terugbetaalden. Daarnaast leek de training het sterkste effect te hebben op vrouwen die gedurende het laatste halfjaar financiële problemen hadden ondervonden, wiens huishoudens bestonden uit meerdere personen, vrouwen die financieel ontwikkeld waren, of wie hoger onderwijs genoten hadden.