Onderzoek Department of Genetics

In memoriam Frans Gerbens

15 mei 2008

6 november 1967 - 15 mei 2008

Frans was sinds 1 juli 2002 werkzaam als universitair docent op de afdeling Genetica.

Frans die als student al in aanraking was gekomen met de genetica binnen onze afdeling, promoveerde in Nijmegen op onderzoek uitgevoerd binnen het Instituut voor Dierhouderij en Diergezondheid (ID-DLO) in Lelystad. Hij kwam in 2002 naar Groningen als universitair docent om de expressie faciliteit van het ziekenhuis op te zetten. Hij werkte samen met Krista Kooi en vele anderen. De faciliteit groeide in de jaren en een groot aantal projecten werd uitgevoerd.

Hij was nauw betrokken bij de promoties van Marga Wilkens en Arja ter Elst. De afgelopen jaren begon hij een eigen onderzoekslijn binnen het cardiogenetica team. Voor zijn onderzoek kreeg hij vorig jaar van de Nederlandse Hartstichting een project toegekend. De AIO zal in augustus dit jaar gaan beginnen.

Het onderzoek begon net goed te lopen toen hij werd gediagnosticeerd met een hersentumor zo’n twee jaar geleden. Het ging een jaar lang erg goed met hem, zo goed zelfs dat hij weer volledig aan het werk kon. Vorig jaar echter werd geconstateerd dat de achtergebleven tumorcellen aan het groeien waren. Helaas bleek de tumor ongeneeslijk en overleed Frans op 15 mei 2008.

Frans is 40 jaar geworden.

Wij verliezen met hem een zeer dierbare collega en een gewaardeerd wetenschapper.

Frans Gerbens
Laatst gewijzigd:14 december 2023 08:15