Onderzoek DNPP Politieke partijen Democraten 66 (D66) Geschiedenis

D66 jaaroverzicht 1980

Uit: L. Koeneman ‘Greep uit de politieke gebeurtenissen in Nederland gedurende het jaar 1980’ in: I. Lipschits (red.), Jaarboek 1980 Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen (Groningen 1981), 117-131, aldaar 122-123.

D’66

Op 26 april congresseerde D'66 in Nijmegen. Partijvoorzitter Henk Zeevalking wees hier samenwerking met de VVD goeddeels af. Samenwerking met de VVD zou volgens Zeevalking moeilijk gaan, zolang deze partij de opvatting van D'66 dat vrijheid samen moet gaan met gelijkheid niet deelt. Zeevalking pleitte voor een progressief beleid, zonder hierbij voorkeur voor bepaalde partijen uit te spreken. In het nieuwe beleidsprogramma wees D'66 toepassing van kernenergie ‘vooralsnog’ af. Moties en amendementen die toepassing van kernenergie voor de toekomst openhielden werden met grote meerderheid afgestemd. Het congres was voorstander van sluiting van de kerncentrales Borssele en Dodewaard binnen een termijn van 5 jaar. Oud-voorzitter Jan Glastra van Loon werd op het congres gekozen tot lijsttrekker voor de Eerste Kamerverkiezingen in juli. Op 31 oktober en 1 november vond de algemene ledenvergadering plaats in Utrecht. Aan de orde kwam onder meer: beleidsprogramma sociaal-economisch beleid en beleidsprogramma vrede en veiligheid. Binnen de partij bestond verschil van mening over de modernisering van kernwapens in NAVO-verband. Een grote groep leden, waaronder een minderheid van het partijbestuur en het Statenlid Dick Tommel, wilde niet dat besloten zou worden tot het moderniseren van de kernwapens, ook al zou dit een mogelijke bewapenings-achterstand ten opzichte van het Warschau Pakt tot gevolg hebben. De meerderheid van het partijbestuur en de Kamerfractie vond dit voorstel veel te ver gaan. Beide groepen kwamen tot een compromis in een motie van Kamerlid Suzanne Bischoff van Heemskerck, waarin D'66 zich uitsprak tegen plaatsing van middellangeafstandsraketten op Nederlandse bodem ‘onder de huidige omstandigheden’.
Op 4 december werd het conceptverkiezingsprogramma van D’66 openbaar gemaakt. Op de algemene ledenvergadering van de partij in februari 1981 zou het definitieve programma vastgesteld worden.

Laatst gewijzigd:20 februari 2023 14:32