Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Postacademisch Onderwijs

IT Recht: E-commerce en Platformen

NOvA logo 3 PO-punten

In deze cursus behandelen mr. dr. E.D.C. Neppelenbroek en mr. T. van Zuijlen de laatste regelgeving, jurisprudentie en literatuur op het gebied van e-commerce (in het bijzonder contracteren via platformen).

De ontwikkelingen rond e-commerce volgen elkaar razendsnel op. Deze cursus zet de ontwikkelingen overzichtelijk uiteen. De cursus biedt handvatten voor het beoordelen van de inrichting van de elektronische bestelomgeving en de (verwijzing naar) algemene voorwaarden. Daarbij is in het bijzonder aandacht voor de informatieplichten voor platformen en de aansprakelijkheid van platformen voor inhoud van hun gebruikers. Na het volgen van deze cursus bent u weer helemaal bij.

Deze cursus is interessant voor advocaten, rechterlijke macht en overheidsjuristen.

Over de docenten

decoratieve afbeelding

Mr. dr. Evert Neppelenbroek is universitair docent IT-recht aan de Rijksuniversiteit Groningen. In 2002 is hij begonnen als universitair docent bij de vakgroep privaatrecht en notarieel recht, subsectie goederenrecht. In 2013 is hij gepromoveerd op het proefschrift 'Softwarebetrekkingen' In september 2016 heeft hij de overstap gemaakt naar IT-recht bij de vakgroep Transboudary Legal Studies. In deze bachelor/masteropleiding verzorgt hij het vak Elektronisch contractenrecht (derde jaar), waarvoor hij het gelijknamige leerboek schrijft en hij verzorgt het vak Digitale inhoud in het vermogensrecht (master). Evert Neppelenbroek is lid van de redactie van het Tijdschrift voor Internetrecht.

In 2017 heeft Neppelenbroek de VBR publicatieprijs 2016 gewonnen voor het artikel 'Eigendom als paraplu', dat verscheen in RM Themis en in 2022 heeft hij de publieksprijs bij de verkiezing van docent van het jaar aan de rechtenfaculteit gewonnen.

decoratieve afbeelding

Mr. Tim van Zuijlen is docent IT-recht aan de Rijksuniversiteit Groningen, alsmede promovendus bij Privaatrecht. Met zijn technische kennis over juridische kennissystemen, AI en legal tech draagt hij bij aan de technische kant van de opleiding IT-recht. Zo is hij nauw betrokken bij het vak ‘IT in de context van het recht’ en coördineert hij het vak ‘Recht en Informatiemanagement’. Zijn onderzoek richt zich op de juridische aspecten van duurzaam produceren en consumeren (i.h.b. geplande veroudering) en verbintenissenrecht (i.h.b. consumentenrecht). Zijn onderwijs sluit daarbij aan. Zo draagt hij in de master IT-recht bij aan het vak E-commerce, consumenten-bescherming en platformen.

Alle informatie op een rijtje

Docenten
Mr. dr. E.D.C. (Evert) Neppelenbroek en mr. T. (Tim) van Zuijlen
Dinsdag 12 november 2024