Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Postacademisch Onderwijs

Actualiteiten Tuchtrecht

Logo van de belangrijkste punten verstrekker

De cursus Actualiteiten Tuchtrecht biedt advocaten en notarissen inzicht in aspecten van het tuchtrecht en het tuchtprocesrecht die van belang zijn als zij zelf te maken krijgen met een tuchtprocedure of de dreiging daarvan of indien ze cliënten bijstaan in een tuchtrechtelijke procedure.

In deze cursus besteden mr. dr. R.L. Herregodts en mr. A. Middelkamp aandacht aan het doel en de functies van een tuchtprocedure, het beoordelingskader van de tuchtrechter, inclusief de Gedragsregels, alsmede het verloop van de procedure. Daarbij komen vragen aan de orde als:

• Wat doe je als naast een tuchtrechtelijke ook een civiel-, bestuurs- of strafrechtelijke procedure loopt of dreigt?
  • Is een beroepsbeoefenaar gehouden tot het verlenen van medewerking aan tuchtrecht?
  • Hoe ga je om met cliënten die ontevreden zijn over je dienstverlening?

De docenten maken gebruik van recente jurisprudentie en literatuur. Tevens zullen ze op één casus nadrukkelijk inzoomen en deze uitvoerig bespreken. Waar relevant wordt ook gewezen op overeenkomsten en verschillen met andere tuchtstelsels.

Deze cursus is met name interessant voor advocaten, maar zeker ook voor notarissen en juristen die zelf aan tuchtrecht zijn onderworpen of die cliënten bijstaan in tuchtprocedures.

De docenten

decoratieve afbeelding

Mr. dr. R.L. (Rianne) Herregodts is als universitair docent verbonden aan de vakgroep Staatsrecht, Bestuursrecht en Bestuurskunde van de Rijksuniversiteit Groningen.

In 2019 promoveerde zij op een proefschrift over gemeenschappelijke normen voor vertrouwensberoepen. Sindsdien publiceert zij regelmatig over het tuchtrecht. Rianne was onder andere betrokken bij de evaluatie van de Wet positie en toezicht advocatuur en was projectleider van het onderzoek Toekomstbestendig Tuchtrecht over het tuchtrecht voor zorgverleners. Zij is ook initiatiefnemer en redactielid van het Handboek Tuchtrecht.

decoratieve afbeelding

Mr. A. (Ina) Middelkamp is als docent bestuurskunde verbonden aan de vakgroep Staatsrecht, Bestuursrecht en Bestuurskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Ina werkt aan een promotieonderzoek naar de persoonlijke aansprakelijkheid van publieke ambtsdragers bij decentrale overheden. In het verleden werkte zij mee aan onderzoeken naar het tuchtrecht en het klachtrecht onder de Algemene wet bestuursrecht. Ina’s interesse in conflicthantering en -bemiddeling blijkt ook doordat zij een opleiding tot mediator volgde. Interesse in integriteit, in alle vormen en bij alle beroepsgroepen, komt terug in haar werk.

Alle informatie op een rijtje

Docenten
Mr. dr. R.L. Herregodts en mr. A. Middelkamp
Dinsdag 3 december 2024