Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Postacademisch Onderwijs

Actualiteiten Notariaat: Derdengelden en Kwaliteitsrekening

Deze cursus is geannuleerd
Logo van de belangrijkste punten verstrekker
Hoe gaat u op een goede wijze om met uw kwaliteitsrekening? Wat is de impact van de recente jurisprudentie? In deze cursus gaan prof. Verstappen en mr. dr. Waaijer in op deze en andere vragen.

Het beheer van de kwaliteitsrekening door de notaris is een cruciaal onderdeel van de ambtsuitoefening. Uitkeren kan maar één keer en dat moet goed gebeuren. Recente jurisprudentie, waaronder arresten van de Hoge Raad, geven belangrijke aanwijzingen aan de notaris voor cruciale vragen:

• Wie houdt de notaris gelden?
  • Welke gelden horen thuis op de derdengeldenrekening en welke niet?

In de cursus Actualiteiten Notariaat: Derdengelden en Kwaliteitsrekening wordt aandacht besteed aan kwesties als het in depot nemen van gelden (wanneer mag dat?, de depotovereenkomst, clausules in de koopovereenkomst over storting van de koopprijs onder de notaris), de procedure van uitkering van depots (moeten de belanghebbende vooraf worden ingelicht?), afstorting in de consignatiekas etc.

Ook komen aan de orde de kantoorprocedures rond de derdengeldenrekening, eveneens zal er aandacht zijn voor de (on) mogelijkheden voor het inwisselen van een depot voor een bankgarantie.

Deze cursus is met name interessant voor (kandidaat)-notarissen.

Prof. mr. dr. Leon Verstappen is sinds 1998 verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij bekleedt de leerstoel privaatrecht, in het bijzonder het notarieel recht. Zijn expertise ligt met name in het familierecht en het eigendomsrecht. Hij is raadsheer-plaatsvervanger Gerechtshof Den Haag en verbonden aan Hekkelman Advocaten en Notarissen als juridisch adviseur.

mr. dr. B. Waaijer is verbonden als counsel aan Dentons.

Alle informatie op een rijtje

Docenten

Prof. mr. dr. Leon Verstappen
Hoogleraar privaatrecht, in het bijzonder het notarieel recht aan de RUG

mr. dr. Boudewijn Waaijer
Counsel bij Dentons
Datum 15 maart 2023
Ontvangst 12.30 uur
Tijd 13.00 uur tot 17.15 uur
Plaats Best Western Plus Hotel Groningen Plaza, Laan Corpus den Hoorn 300, 9728 JT Groningen
Cursusprijs € 425,- vrijgesteld van BTW en inclusief (digitaal) cursusmateriaal
Studiepunten 4 KNB-punten, 4 NOvA-punten
MfN-punten, alsmede overige punten op aanvraag
Doelgroep Notariaat
Didactiek Hoorcollege met de mogelijkheid tot het stellen van vragen.
Voorwaarden Op deze cursus is onze inschrijf- en annuleringsregeling van toepassing
Laatst gewijzigd:03 mei 2023 12:39