Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

The programmatic approach in environmental law

Towards a legal design in the European Union and the Netherlands that pursues sustainability
Promotie:mr. dr. L.S. (Lolke) Braaksma
Wanneer:20 april 2023
Aanvang:16:15
Promotors:prof. mr. dr. K.J. (Kars) de Graaf, prof. dr. mr. H.D. (Hanna) Tolsma
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
The programmatic approach in environmental law

Een programmatische aanpak van het omgevingsrecht

De traditionele wijze waarop het omgevingsrecht is vormgegeven schiet tekort om de complexe langetermijnuitdagingen waarmee de mensheid wordt geconfronteerd het hoofd te bieden. Dat concludeert Lolke Braaksma in zijn proefschrift. Het gaat dan in het bijzonder klimaatverandering en het verlies aan biodiversiteit

In de zoektocht naar het bereiken van een duurzame relatie tussen mens en milieu heeft Braaksma verscheidene benaderingen ontwikkeld en onderzocht. In zijn proefschrift positioneert hij de programmatische aanpak als de heilige graal om de noodzakelijke overgang naar duurzaamheid tot stand te brengen. Als voorwaarde voor succes is echter een specifiek juridisch kader vereist dat deze aanpak reguleert. Met zijn onderzoek draagt Braaksma bij aan de ontwikkeling van een ideaal juridisch ontwerp door de bestudering van milieurichtlijnen van de Europese Unie betreffende luchtkwaliteitsbeheer, natuurbehoud en algemeen waterkwaliteitsbeheer en de implementatie daarvan in de Omgevingswet.