Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Transitiefunctie in het ontslagrecht en werkloosheidsrecht

Voor een goed functionerende arbeidsmarkt is het van belang dat met ontslag bedreigde en ontslagen werknemers eenvoudig een overgang naar ander betaald werk kunnen maken. Deze overgangen worden door de wetgever van-werk-naar-werk-transities genoemd. Dankzij de Wet werk en zekerheid (2015/16), kennen we de transitievergoeding, bedoeld als ontslagcompensatie en als middel om een van-werk-naar-werk-transitie te faciliteren.

Daarmee kent deze vergoeding een ontslagcompensatiefunctie én een transitiefunctie. In het onderzoek van Gerdien Oldenhuis staat de transitiefunctie in ontslag- en werkloosheidsrechtelijke regelingen centraal. Hoe heeft deze functie zich ontwikkeld en wat is de positie, omvang en wenselijkheid van deze functie in het sociaal recht?

In het verlengde van het onderzoek naar de transitiefunctie ligt de vraag wie verantwoordelijk is of zou moeten zijn voor transitiebevordering, in dit onderzoek aangeduid als transitieverantwoordelijkheid. In recente voorstellen van het kabinet en sociale partners wordt een sleutelrol beschreven voor de sociale partners bij het realiseren en inrichten van een arbeidsmarktinfrastructuur die gericht is op bevordering van van-werk-naar-werk-transities. In dit onderzoek is geanalyseerd welke knelpunten zich kunnen voordoen in de (voorgestelde) verdeling van transitieverantwoordelijkheid, gelet op de belangen van werkgevers en werknemers –individueel en collectief– én het publieke belang. Aansluitend zijn randvoorwaarden geformuleerd waaraan de nieuwe arbeidsmarktinfrastructuur zou moeten voldoen, met name gelet op de belangen van werknemers.