Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Cafés in opstand

Een rechtssociologische studie naar de naleving van het rookverbod door caféhouders
Promotie:Dhr. W. (Willem) Bantema
Wanneer:09 juni 2016
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. M.L.M. (Marc) Hertogh
Copromotor:dr. H.A.M. Weyers
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Cafés in opstand

Verzet horeca tegen rookverbod niet uit principe

Het verzet van kroegbazen tegen het rookverbod kwam niet voort uit principiële bezwaren, zoals vaak wordt aangenomen, maar uit een reeks andere motieven. Weliswaar was er vanaf het begin al een kleine groep principiële tegenstanders, die ook de toon zette, maar de meeste caféhouders hielden zich in het begin aan het rookverbod. Zij begonnen pas dwars te liggen toen bleek dat de handhaving beperkt was en de wetgeving inconsistent. Daardoor ontstond oneerlijke concurrentie en gingen steeds meer, vooral kleine café’s het rookverbod ontduiken. Dat blijkt uit promotieonderzoek van rechtssocioloog Willem Bantema van de Rijksuniversiteit Groningen. Hij bepleit een duidelijker rookbeleid, bijvoorbeeld over de regels van rookruimtes in café’s. Daarover dient dit jaar nog een rechtszaak, aangespannen door Clean Air Nederland.

Lees verder: persbericht