Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Ons onderwijs Leven Lang Leren

LVHO: Lerarenopleiding Godsdienst en Levensbeschouwing

Educatieve Master

Wil jij graag als docent Godsdienst / Religie / Levensbeschouwing aan de slag in het voortgezet onderwijs (of het hoger onderwijs)? Meld je dan aan voor de eenjarige master:

Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs (LVHO) in de Mens- en Maatschappijwetenschappen, track: Godsdienst en Levensbeschouwing

Tijdens deze master leer jij om jouw kennis over godsdienst en levensbeschouwing over te brengen aan middelbare scholieren, en ervaar je hoe het is om voor de klas te staan. Na afronding van deze master ben je als eerstegraads docent bevoegd om voor de klas te staan in het vo en hbo.

De Master LVHO volg je bij de Lerarenopleiding, en is onderdeel van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen.

Toelating

Tot de Master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Mens- en Maatschappijwetenschappen, track: Godsdienst en Levensbeschouwing (CROHO 68535-1511) worden studenten toegelaten die:

1. Een van de volgende bacheloropleidingen hebben afgerond:

  • Theologie
  • Religiewetenschappen

2. Én daarnaast reeds een willekeurige andere universitaire master hebben afgerond. Dit kan natuurlijk een van de masters zijn van de Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij, maar mag dus ook elke andere willekeurige universitaire master zijn.

Heb je ook al de Educatieve Minor of Educatieve Module afgerond? Dan krijg je een vrijstelling van 30 ECTS in de masteropleiding LVHO. Het gaat om de vakken 'Neem regie', 'Geef les' en 'Verken je schoolvak'.


Voldoe je niet aan bovenstaande eisen, maar heb je wel ten minste 120 ECTS vakinhoud op bachelorniveau afgerond en ben je in het bezit van een universitair masterdiploma? Neem dan contact op met de Toelatingscommissie via dit formulier.

Premaster

Heb je de Master Theologie en Religiewetenschappen afgerond, maar niet de Bachelor Theologie of Religiewetenschappen, dan moet je een premaster programma van 30 ECTS volgen om toegelaten te worden tot de Master LVHO Godsdienst en Levensbeschouwing van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen.

De vakken van de premaster volg je bij de Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij.

Premaster programma LVHO
Semester 1 (15 ECTS)
Semester 2 (15 ECTS)
Christianity: History, Sources and Praxis (7.5 ECTS)
Judaism: History, Sources and Praxis (7.5 ECTS)
Religion in South Asia (7.5 ECTS)
Islam: History, Sources and Praxis (7.5 ECTS)

Collegegeld

Ondanks dat de Master LVHO je tweede master is, betaal je het wettelijk collegeldtarief en niet het hogere instellingscollegeld. Dit komt omdat de Master LVHO opleidt tot een zogenoemd 'tekort beroep'.

NB. Dit geldt niet als je al een master hebt afgerond op het gebied van onderwijs of gezondheidszorg. Heb je al een master tot docent afgerond en wil je een tweede bevoegdheid behalen? Dan kun je subsidie aanvragen.

Aanmelden en contact

Aanmelden

Zie de LVHO-website van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen voor meer informatie over de aanmeldprocedure.

Contact

Heb je vragen, bijvoorbeeld over de inhoud van het (premaster)programma of over jouw toelaatbaarheid, neem dan contact op met de Anna Verkade, studieadviseur bij de Lerarenopleiding.

Student aan het woord

Jorrit Haarman

Jorrit Haarman

“Het onderwijs kan wel wat geestelijke verzorging gebruiken”

Tijdens mijn bachelor Religiewetenschappen had ik al interesse in het onderwijs. Je kan master LVHO echter niet 'los' doen; je moet hem met een andere master combineren.

Aangezien ik überhaupt maar twee opties voor mezelf zag (niet bij gebrek aan beter, maar omdat ze goed bij me passen), namelijk geestelijke verzorging en onderwijs, heb ik aan het einde van mijn bachelor besloten om ze allebei te gaan doen en te combineren.

Tijdens de master Geestelijke Verzorging liep ik stage in de jeugdzorg en toen raakte ik er nog meer van overtuigd dat ik met jonge mensen wil werken. (Kunnen) praten over levensbeschouwing is echt één van de mooiste dingen die er zijn. Bij geestelijke verzorging is dat natuurlijk heel anders dan in het onderwijs, maar toch zijn er ook parallellen. Je leert jonge mensen nadenken over wie ze zijn en wie ze willen zijn. Ze leren op school inhoudelijk wat er in verschillende religies wordt geloofd en ze vormen zichzelf door wat ze in de les tegenkomen en door wat ze van elkaar horen. Daarnaast leren ze vanuit verschillende perspectieven naar de leerinhoud te kijken. Vaak leren ze hoe iets werkt of hoe iets te verklaren valt. Bij Godsdienst en Levensbeschouwing is de vraag vaker: wat betekent het voor jou, wat wil jij hieruit meenemen voor jouw leven? Dat is wat mij aanspreekt in het geven van dit vak. Plus de humor en de leuke en mooie momenten met leerlingen natuurlijk.

Ik loop stage op CS Vincent van Gogh in Assen. Het is een leuke school waar ik veel kan leren. Aan het begin van het jaar gaf ik alleen les in de bovenbouw. Die klassen geef ik nog steeds les maar sinds januari geef ik ook twee brugklassen les. Dat zorgt voor veel variatie en vraagt dat je op verschillende manieren gaat nadenken om je vak naar de belevingswereld van kinderen te vertalen.

Het onderwijs kan misschien wel wat geestelijke verzorging gebruiken, zowel voor leerlingen als collega's. Mensen lopen tegen hun grenzen aan en voelen niet altijd de waardering die ze verdienen. Leerlingen worden soms als cijferfabriekjes gezien, waar weliswaar een heel zorgteam voor beschikbaar is, maar zelden een geestelijk verzorger. Als geestelijk verzorger kan je echt een ander perspectief aandragen, waarvan ik denk dat ook scholen er behoefte aan kunnen hebben.

Uiteindelijk vind ik het gewoon allebei hartstikke leuk en wil ik helemaal niet kiezen tussen geestelijke verzorging en onderwijs. Het zou dus mooi zijn als ik een situatie kan vinden waarin dat ook niet hoeft.

Alumnus aan het woord

Melle Wedholm

Melle Wedholm

“Ik zie voor mezelf een taak in het ontzenuwen van misverstanden”

Na het volgen van zowel een bachelor als master Religiewetenschappen, wilde ik daar iets mee betekenen in de samenleving. Ik besloot de master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs voor docent Godsdienst en Levensbeschouwing te volgen en kwam geleidelijk tot de conclusie dat lesgeven voor mij een directe, betekenisvolle manier is om religiewetenschappelijke kennis te delen met de maatschappij.

Tijdens deze master maak je kennis met de verschillende visies op het schoolvak Godsdienst/Levensbeschouwing. Dit wordt in Nederland op uiteenlopende manieren ingericht en ik vond het belangrijk vanuit de verschillende perspectieven iets mee te nemen. Daarnaast leer je ook de sociaal-psychologische benaderingen van het lesgeven. Wat is in verschillende situaties de juiste benadering? Hoe kun je zo effectief en betekenisvol mogelijk onderwijs aanbieden? Ik vond het fijn dat daar ook veel aandacht naar uitging.

Direct na mijn afstuderen kon ik aan de slag als docent bij CSG Comenius in Leeuwarden, waar ik ook stage heb gelopen. Vanuit de opleiding kreeg ik goede, praktische begeleiding en daarnaast heb ik ontzettend veel geleerd van mijn aangewezen coach bij CSG Comenius. Deze combinatie maakt dat je als student geleidelijk steeds meer vertrouwen ervaart in je rol als docent.

Tijdens mijn vakinhoudelijke master Theologie en Religiewetenschappen voorafgaand aan de lerarenopleiding heb ik een vertooganalyse gedaan naar krantenartikelen op de websites van Nederlandse kranten. Mijn vraag was hoe feminisme en religie daarin naar voren kwamen. Mijn meest ontluisterende bevinding was dat feminisme in Nederland binnen deze artikelen slechts gelegitimeerd werd, als het tegen de Islam of moslims was gekant. Ik zie voor mezelf een taak in het ontzenuwen van dit soort misverstanden, en dit is hopelijk een van de dingen die ik binnen mijn lessen kan realiseren.

Voor mijn masterscriptie voor de lerarenopleiding heb ik onderzoek gedaan naar manieren hoe het vak Godsdienst/Levensbeschouwing betekenisvol geïmplementeerd kan worden binnen de vernieuwingen van het onderwijs. Daar ligt wat mij betreft de kracht van deze opleiding: enerzijds wordt je opgeleid vanuit een praktijkgericht perspectief, anderzijds ben je ook nog steeds actief bezig met wetenschappelijk onderzoek bij je masterscriptie.

Laatst gewijzigd:02 juni 2025 10:24