Ervaring, reflectie en samenwerken dankzij de EOR-Game

In New Ways of Teaching vertellen docenten over hun innovatieve, creatieve en effectieve onderwijsinitiatieven. Van ongewone lesvormen tot nieuwe technologieën, alles komt aan bod. Hoe zijn deze ideeën ontstaan en wat is de impact ervan op studenten? Deze maand: de Econometrics and Operations Research (EOR) game, ontwikkeld door Daniel Vullings.
Hoe geef je grote groepen studenten de mogelijkheid om te oefenen met complexe problemen? Hoe illustreer je het verband tussen verschillende specialisaties in de studie? Hoe pas je de theorie toe? Vullings overbrugde de kloof tussen theoretische kennis en praktische toepassing. Hij ontwierp met de EOR-game een simulatie om studenten uit te dagen en te motiveren, en zo een dieper begrip van EOR-kennis in een realistische setting te stimuleren. Ruim driehonderd studenten besteden 20-30 uur per jaar aan de game.
De game
De EOR-game is een simulatiespel, dat in drie vakken, elk voor ieder leerjaar, van de gelijknamige bachelor gespeeld wordt. Studenten moeten met de simulatie modellen en vraagstukken uit alle leerlijnen van de studie toepassen om een fictieve bierbrouwerij efficiënt te besturen.
De studenten combineren data gegenereerd door de simulatie met wiskundige modellen die ze in vakken leren om binnen de simulatie tot betere keuzes te komen. In het eerste jaar ontdekken ze hoe ze met complexe problemen om moeten gaan, in het tweede jaar beginnen ze de theorie uit vakken toe te passen en in het derde jaar kunnen ze de kennis van de gehele bachelor op één groot probleem toepassen.
Omdat Vullings de EOR-game digitaal heeft omgezet, ontvangen studenten automatisch feedback op hun werk, waardoor docenten de gelegenheid hebben om studenten te ondersteunen en hen extra persoonlijke feedback te geven.
Een software voor complexe problemen
Vullings heeft met dit project drie doelen voor ogen. Hij wil grote groepen studenten de mogelijkheid geven om te oefenen met complexe problemen, het verband illustreren tussen verschillende specialisaties in de studie en de studenten de theorie laten toepassen.
Doordat het spel digitaal is, kan een groot probleem overzichtelijk gepresenteerd worden. Studenten kunnen gemakkelijk de instructies vinden, de achterliggende data vinden en keuzes maken. Zo wil Vullings zijn doelen bereiken. Daarnaast hoeven docenten zich niet druk te maken om het ontwerp van de opdracht omdat het spel deze verzorgt en hoeven ze minder na te kijken, aangezien de software feedback geeft.
Ander perspectief
Door het spel ieder jaar te spelen verandert het perspectief van de student steeds en krijgen studenten de kans om zich verder in het probleem te verdiepen, verschillende methodes uit te proberen en uiteindelijk technieken uit verschillende vakgebieden te combineren om tot betere oplossingen te komen.
Verbinding
Door de EOR-game jaarlijks te herhalen, ervaren studenten de ontwikkeling die ze doormaken en hoe de opleiding hen voorbereidt op het aanpakken van ingewikkelde problemen. Studenten zien de verbinding in het programma, en oefenen met samenwerken en presenteren tijdens het spel. Naast de onderwijskundige voordelen creëert het spel, vooral in het eerste jaar, ook een groter gevoel van gemeenschap door studenten op de campus te brengen en hen in groepen te laten samenwerken.
Ervaring, reflectie en samenwerken
De studenten van Vullings geven aan dat het spel een mooie aanvulling is op de vooral theoretische vakken in het programma. In het eerste jaar zijn ze vaak nog wat zoekende, maar het spel biedt een mooie kans om net geleerde programmeervaardigheden toe te passen. Tweedejaars studenten geven aan dat ze kunnen zien hoeveel ze geleerd hebben en dat het spel ze zowel een mooie kans geeft om nieuw geleerde vaardigheden uit te proberen én vaardigheden uit het eerste jaar te herhalen. De studenten hebben vaak nog geen ervaring om met grote problemen te oefenen en met de EOR-game doen ze dat wel. Ook noemen studenten dat het spel goed laat inzien dat het niet altijd mogelijk is om taken te verdelen en onafhankelijk te werken, maar dat samenwerken coördinatie en communicatie vereist.
Verdere uitbreiding
Door het succes van de EOR-game, is Vullings nu ook de Economics and Business Economics (E&BE) game aan het ontwikkelen. Dit spel richt zich op de bachelor E&BE en modelleert een economie waarin studenten samen de rol van huishoudens, bedrijven, overheden en financiële instellingen op zich nemen.
Het TOGETHER consortium, een samenwerking met de universiteiten van Bern, Gent, Tbilisi en Uppsala, bouwt ook voort op de EOR-game. In dit project ontwikkelen Vullings en zijn collega's een digitaal simulatiespel waarin studenten van verschillende disciplines, bijvoorbeeld scheikunde, economie en rechten, samen een stad gaan besturen. Studenten lossen in multidisciplinaire teams problemen op van een bedrijf, stadsplanner of wethouder en coördineren hun acties met groepen studenten die andere belanghebbenden besturen. Op deze manier leren studenten duurzaamheidsvaardigheden zoals opgesteld door de Europese Commissie in het Greencomp raamwerk.