Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

Loslaten, boeien en binden – wat plattelandsgebieden kunnen doen om jongvolwassen vertrekkers te verleiden om terug te keren

29 februari 2024
Jongvolwassenen verleiden om terug te keren naar plattelandsgebieden

De Rijksuniversiteit Groningen gaat onderzoeken hoe plattelandsgebieden jongvolwassen vertrekkers uit hun regio's kunnen verleiden om terug te komen. Al sinds jaar en dag hebben plattelandsgebieden te maken met het vertrek van een deel van hun jongeren, bijvoorbeeld vanwege een opleiding, werk of partner elders. In de context van vergrijzing en toenemende krapte op de arbeidsmarkt zien veel plattelandsgebieden graag een deel van de ‘vertrekkers’ terugkeren.

Vanaf 1 maart start de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen het vierjarige onderzoek ‘loslaten, boeien en binden’. Dit onderzoek verkent welke verschillende initiatieven plattelandsgebieden kunnen ontplooien om in contact te blijven met jongvolwassen vertrekkers (boeien) en om ze te verleiden om op gegeven moment terug te keren (binden). Het onderzoek geeft inzicht in het aantal jonge vertrekkers en terugmigranten. Ook geeft het een beeld van de eigenschappen van de doelgroep, zoals opleidingsniveau, verhuisgedrag van familie en partner, leeftijd en levensfase tijdens vertrek en terugkeer. Daarnaast worden bestaande ‘terugmigratie’ initiatieven in Nederland, Duitsland en Denemarken in kaart gebracht en nader geanalyseerd. Deze voorbeelden geven gemeenten en plattelandsregio’s handelingsperspectief om contact houden met de vertrekkers.

Tijdens jaarlijkse workshops zullen de onderzoekers en Nederlandse beleidsmakers uit verschillende plattrelandsregio’s inzichten delen en verkennen of en waar behoefte is aan het gezamenlijk inrichten van initiatieven voor ‘loslaten, boeien en binden’. Het onderzoek is een samenwerking tussen de provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Rijksuniversiteit Groningen.

Laatst gewijzigd:29 februari 2024 11:26