Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Drie FSE-onderzoekers krijgen NWO XS-subsidie

06 juni 2023

Drie onderzoekers van de Faculty of Science and Engineering hebben een XS-subsidie ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). De drie onderzoekers zijn prof. dr. Syuzanna Harutyunyan van het Stratingh Institute for Chemistry, dr. Kristina Haslinger van het Groningen Research Institute of Pharmacy (GRIP) en prof. dr. John McKean van het Kapteyn Astronomical Institute. De XS-subsidie bedraagt 50.000 euro.

De NWO wil met de XS-subsidies nieuwsgierigheidsgedreven en gedurfd onderzoek stimuleren met een snelle analyse van een veelbelovend idee. Bijzonder daarbij is dat de aanvragers zélf de andere aanvragen beoordelen.

Prof. dr. Syuzanna Harutyunyan (Stratingh Institute) | Towards adaptive drug delivery: synthesis of biologically relevant amides in oscillatory system

Adaptieve medicijnafgifte in synchroniciteit met de natuurlijke biologische ritmes van het lichaam is een uitdagend gebied van de nanogeneeskunde dat slechts voor zeer weinig systemen met succes is ontwikkeld. Diepgaand onderzoek naar nieuwe veelzijdige en multifunctionele benaderingen voor het dynamisch moduleren van medicijnafgifte is daarom zeer belangrijk en interessant. Harutyunyan wil daarom dan oo een adaptief chemisch oscillerend systeem ontwikkelen dat bioactieve amiden zou afgeven geactiveerd door de aanwezigheid van hormonen en neurotransmitters. Succes in het voorgestelde project zou een uiterst waardevolle bijdrage zijn aan de gepersonaliseerde medicijnafgiftesystemen.

Dr. Kristina Haslinger (GRIP) | Tackling fungal infections at their roots – developing precision drugs acting on the packaging of DNA

Ernstige schimmelinfecties treffen jaarlijks 1,5% van de Nederlandse bevolking. Een tiende van deze gevallen wordt veroorzaakt door (multi-)resistente schimmels. De lage overlevingskans van deze patiënten (minder dan 50%) vraagt dringend om de ontwikkeling van nieuwe antischimmelmiddelen. In dit project wil Haslinger zich richten op een zeer fundamenteel proces dat de transitie naar een pathogene levensstijl bij schimmels regelt, namelijk veranderingen in de verpakking van DNA. Zij zal nieuwe, zeer specifieke chemische remmers ontwikkelen die zich met hoge precisie richten op de belangrijkste spelers in dit proces. Dit onderzoek zal de deur openen voor de ontwikkeling van nieuwe antischimmelmiddelen.

Prof. dr. John McKean (Kapteyn Institute) | Hungry hidden monsters – A novel approach to imaging black hole activity over cosmic time

In elk sterrenstelsel in ons universum ligt een zwart gat op de loer dat materie verslindt en gaandeweg in massa toeneemt. Zodra het zwarte gat voldoende massa heeft verkregen, geeft het energie vrij in de vorm van plasma, dat reageert met het gaststelsel. Hierdoor worden vitale elementen die nodig zijn voor de productie van nieuwe sterren verdreven. Veel van deze hongerige monsters zijn echter aan het zicht onttrokken door stof. Dit project gebruikt radiotelescopen om door het stof te kijken, de emissie van zwarte gaten te lokaliseren en te testen of de vrijgekomen energie de stervorming beperkt.

Laatst gewijzigd:06 juni 2023 10:16