Over ons Actueel Nieuws

Videocollege Roelof Hut: moeite met opstaan? Zo word je een ochtendmens

23 januari 2023

Moeite met vroeg opstaan, proberen je slaapschema te resetten en je nog steeds niet uitgerust zich voelen. Misschien beschouw je jezelf als een avondmens en ken je de obstakels die daarmee gepaard gaan. In dit videocollege van de Universiteit van Nederland vertelt neurowetenschapper Roelof Hut (Rijksuniversiteit Groningen, UMCG) over de biologische klok. Kun je een ochtendmens worden? Bekijk dit videocollege voor tips!

Roelof Hut

Roelof Hut is universitair hoofddocent Chronobiologie van de RUG. Zijn hele wetenschappelijke carrière is gewijd aan chronobiologie met een sterke focus in evolutionaire, ecologische en neurobiologische aspecten van ritmes, waarbij hij zowel datagedreven onderzoek als modelbenaderingen gebruikt. Op dit moment bestudeert hij in het 'bioklok project' de effecten van de afname van het gebruik van blauw licht en slaappatronen.

Universiteit van Nederland

Bij de Universiteit van Nederland delen inspirerende wetenschappers via korte colleges interessante en nieuwe inzichten uit hun vakgebied. In verschillende formats brengen zij voor een jong en breed publiek wetenschap tot leven door wekelijks een prikkelende vraag te beantwoorden. Van donkere materie tot verliefdheid bij dieren: alles komt voorbij.

Laatst gewijzigd:23 januari 2023 11:48