Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Weekend van de Wetenschap bij GGW

19 september 2022

Op zaterdag 1 oktober opent de faculteit haar deuren voor een middag met en over wetenschap! Iedereen die geïnteresseerd is, van jong tot oud, is welkom om tussen 12 en 17 uur te ervaren hoe je onderzoek kunt doen naar religies, kun je ontdekken hoe ons gebouw (de oude rechtbank van de stad) eruit ziet en om zelf ook aan de slag te gaan met religiewetenschappen en theologie.

Een greep uit de activiteiten die deze middag in ons pand plaatsvinden:

Svens Wilde Wereld

Ga op onderzoek uit in ons gebouw! We hebben bijzondere dieren verstopt waarvan mensen geloofden dat ze bestonden. Kun jij de beschrijvingen van de dieren koppelen aan de afbeeldingen en alle dieren vinden? In de middeleeuwen werden dieren die een ‘misdaad’ hadden begaan trouwens strafrechtelijk vervolgd of zelfs geëxcommuniceerd. Kun jij de straf en de misdaad aan elkaar koppelen?

Word antropoloog en observeer de andere bezoekers

Duik in de rol van een antropoloog! Maak gebruik van de onderzoeksmethode 'observatie' en bekijk het gedrag van de anderebezoekers. Welke conclusies kun je hieruit trekken? Je kunt ook aan de slag met je eigen levenslijn en leren hoe je een antropologisch onderzoeksgesprek voert.

Schrijf geschiedenis!

De Dode Zee-rollen omvatten een collectie handschriften van meer dan 900 documenten, geschreven in het Hebreeuws, Aramees en Grieks. Leer meer over de teksten die op de dode zeerollen staan en schrijf mee aan de Weekend van de Wetenschap-Dode Zeerol die we op 1 oktober gaan maken. Zou dat later ook zo’n beroemd document worden?

Geheime codes maken met oude alfabetten

Het Hebreeuws, Oud-Grieks en het Egyptische Hiërogliefenschrift waren vroeger hele belangrijke alfabetten. Leer hoe je je naam (of verborgen boodschappen) schrijft in deze alfabetten en ontdek wat ‘de gewone’ mens eigenlijk op wilde schrijven in 500 voor Christus. En waar werd het eigenlijk op geschreven?

Werk en zingeving

Hoe draagt werk bij aan welzijn? Hoe zorg je er voor dat je medewerkers gemotiveerd blijven en breng je werkgeluk in de werkdruk? Wat kan zingeving bijdragen aan organisatiestructuren? Werk is een belangrijke bron voor zingeving. In de mastertrack werk en zingeving leer je vanuit verschillende perspectieven hierop reflecteren. Meer weten? Kom langs tijdens het weekend van de wetenschap op 1 oktober. Kunstenaar Lambert Kamps laat zien hoe uitdagingen in zijn werk een zinning uitgangspunt vormen. Laat je inspireren en ontdek hoe jij werk en zingeving kan verbinden.

Speurtocht & poffertjes

In samenwerking met het Academiegebouw en het Universiteitsmuseum hebben we nog een leuke speurtocht. Verzamel drie stempels op deze locaties en geniet van welverdiende poffertjes op het Academieplein.

Praktische info

• Wat? Weekend van de Wetenschap