Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

NWO Take-off grants voor Davide Grossi, Yori Ong en Oscar Kuipers

05 juli 2022

Oscar Kuipers van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) en samenwerkende onderzoekers Davide Grossi van het Bernoulli Institute en Yori Ong van het UMCG Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde hebben een take-off grant ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Beide projecten betreffen een Take-off fase 1 haalbaarheidssubsidie van EUR 40.000. Grossi en Ong kunnen daarmee een haalbaarheidsonderzoek doen voor hun onderzoeksproject ‘Gridt: An Algorithmic Tool to Support Collective Action’ en Kuipers voor zijn project ‘Repurposing bismuth to combat hard to treat Pseudomonas infections’.

Het financieringsinstrument Take-off is gericht op het stimuleren en ondersteunen van bedrijvigheid en ondernemerschap vanuit de wetenschap. Met de financiering kan een haalbaarheidsstudie worden gedaan naar het opzetten van een bedrijf op basis van een onderzoeksvinding.

Prof. dr. Davide Grossi en dr. Yori Ong| Gridt: An Algorithmic Tool to Support Collective Action

Of het nu gaat om leefstijl, klimaatadaptatie of andere maatschappelijke uitdagingen, onze individuele acties worden pas echt lonend als we ook als collectief in beweging komen. Onze sociale netwerken bepalen onze perceptie van keuzes die anderen maken en hoe we ons daaraan aanpassen. Het aanpassen van ons gedrag gaat het gemakkelijkst als we keuzevrijheid en continue bekrachtiging ervaren van anderen die ons leiden of volgen. Gridt is een digitaal communicatienetwerk dat mensen in staat stelt zich te organiseren als ‘zwerm’, door sociale bekrachtiging voor alle gebruikers te optimaliseren. In dit project gaan Grossi en Ong de haalbaarheid onderzoeken om Gridt op te richten als een impactgerichte onderneming dat NGOs en publieke instituten een nieuw platform biedt om effectieve en grootschalige gedragscampagnes te organiseren.

Prof. dr. Oscar Kuipers | Repurposing bismuth to combat hard to treat Pseudomonas infections

Het is heel duidelijk dat virussen en pathogene micro-organismen een grote impact hebben op onze gezondheidszorg en samenleving. Experts waarschuwen dat naast virale bedreigingen, bacteriën die resistent zijn tegen antibiotica een toenemend probleem worden. Met name de bacterie Pseudomonas aeruginosa, die ernstige longinfecties kan veroorzaken, wordt door de WHO erkend als prioriteit als het gaat om de ontwikkeling van een behandeling. De Rijksuniversiteit Groningen heeft een nieuwe synergetische combinatiebehandeling ontdekt en gepatenteerd op basis van het metaal bismut en bestaande (maar nog niet gebruikte) antibiotica voor deze infecties. In dit project gaat Kuipers de technische en economische haalbaarheid van deze medicijnontwikkeling onderzoeken door antwoorden te vinden op vragen over medicijntolerantie, toxiciteit, in vivo werkzaamheid en het marktpotentieel.

Research Kuipers: Treatment of patient with Pseudomonas lung infection through inhalation of bismuth (salt) combined with approved antibiotic
Laatst gewijzigd:05 juli 2022 13:29