Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Europese financiering voor netwerkbijeenkomsten over illegale handel

04 juli 2022

Dr. Francesco Giumelli, universitair hoofddocent Internationale Betrekkingen en Internationale Organisaties van de Faculteit der Letteren, en mr. dr. Pim Geelhoed, universitair hoofddocent straf- en strafprocesrecht van de Faculteit Rechtsgeleerdheid, hebben een Cost Action financiering toegewezen gekregen.

De beurs faciliteert de onderzoekers in de organisatie van netwerkbijeenkomsten, conferenties en workshops rondom het thema illegale handel, bedoeld voor experts uit verschillende vakgebieden van 55 universiteiten binnen Europa en een drietal daarbuiten. Eén van de experts die meewerkt aan het project is universitair docent dr. George Azzopardi van de Faculty of Science and Engineering van de RUG, die eveneens betrokken was bij de aanvraag van de financiering.

De bijeenkomsten zijn bedoeld om kennis te delen en om een interdisciplinair netwerk op te bouwen en te onderhouden. De bijeenkomst worden gedurende een periode van 4 jaar georganiseerd en dienen als input voor diverse wetenschappelijke publicaties over internationale illegale handel. “Er zijn op internationaal niveau nog weinig mogelijkheden om multidisciplinaire kennis te delen. Deze beurs maakt dit mogelijk”, zegt Giumelli. De onderzoekers richten daarnaast drie thematische werkgroepen op, gericht op de verschijnselen van illegale handel (de smokkel en handel in goederen en geld), de platforms erachter (normen, actoren en regelgeving) en de reacties erop (handhaving, alternatieve maatregelen en legalisering).

Illicit Trade Group

Giumelli en Geelhoed verdiepen zich al langer gezamenlijk in het thema illegale handel. Ze zijn initiatiefnemers en coördinatoren van de Illicit Trade Group van Sustainable Society, waar deskundigen van verschillende faculteiten van de Rijksuniversiteit Groningen bij aangesloten zijn en die tot doel heeft een discussie op gang te brengen over de oorzaken, gevolgen en oplossingen voor de uitdagingen die de illegale handel met zich meebrengt. De groep wil, door kennis over het thema te vergaren, bijdragen aan de capaciteitsopbouw van regeringen om illegale handelspraktijken tegen te gaan en de maatschappelijke weerbaarheid tegen illegale handel te vergroten.

Illegale handel

De onderzoekers noemen illegale handel een groeiende bedreiging voor de samenleving die alle aspecten van de hedendaagse samenleving raakt. “Het is het belangrijk om hier meer kennis over te vergaren en die kennis te delen”, zegt Giumelli. “Globalisering, het gebruik van hightech communicatiemiddelen en de opkomst van een wereldmarkt hebben een breed scala aan mogelijkheden geschapen voor illegale activiteiten die ernstige gevolgen hebben voor het welzijn van staten, individuen en gemeenschappen.”

Geelhoed: “Illegale handel is bijvoorbeeld gelinkt aan terrorisme, oorlog, corruptie en andere activiteiten die een bedreiging vormen voor de veiligheid in de samenleving. Daarom is het belangrijk om onderzoek te doen naar de oorzaken, uitdagingen en oplossingen voor illegale handelspraktijken, en om bijeenkomsten te organiseren om de kennis over de schaduwzijde van de globalisering te vergroten.”

COST Action

De Cooperation in Science and Technology (COST) voert een door de Europese Unie gefinancierd programma uit dat onderzoekers in staat stel hun eigen onderzoeksnetwerken op te zetten in een breed scala van wetenschappelijke onderwerpen.

Laatst gewijzigd:13 juli 2022 16:02