Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Nog vier FSE-onderzoekers ontvangen Open Competitie ENW-M-subsidie

26 januari 2022

Nog vier FSE-onderzoekers hebben een Open Competitie ENW-M-subsidie toegekend gekregen door de NWO. Naast dr. Sonja Billerbeck zijn dit professor George Palasantzas (ZIAM), professor Michael Biehl (Bernoulli Institute), dr. Clemens Mayer (Stratingh Institute) en dr. Vasilios Andrikopoulos (Bernoulli Institute – samen met Professor Patricia Lago van de VU). M-subsidies zijn meestal maximaal EUR 350.000 en bedoeld voor vernieuwend, fundamenteel onderzoek van hoge kwaliteit en/of wetenschappelijke urgentie.

Casimirkrachtregeling door omkeerbare amorf-kristallijne faseovergangen | prof. dr. George Palasantzas

Faseveranderingsmaterialen (PCM's) zijn veelbelovende kandidaten om een significant omkeerbaar Casimir-krachtcontrast te bereiken zonder veranderingen in de samenstelling. Daarom streeft Palasantzas naar 1: het produceren en testen van verschillende PCM's die in-situ significant Casimir-krachtcontrast mogelijk maken als gevolg van amorfe - kristallijne faseovergangen als reactie op een eenvoudige stimulus en 2: het bereiken van een significant Casimir-krachtcontrast tijdens in-situ hoge herhalingsschakelsnelheid van PCM's die de weg vrijmaken voor toepassingen in de aandrijfdynamiek van micro/nano-elektromechanische systemen.

Neurale netwerken begrijpen | prof. dr. Michael Biehl

Kunstmatige neurale netwerken kunnen leren van voorbeeldgegevens. Ze spelen een sleutelrol in het indrukwekkende recente succes van machine learning in vele wetenschappelijke, technische, medische en maatschappelijke contexten. De rekenkracht en het nut van een netwerk hangt af van de architectuur en de wiskundige definitie van de basisbouwstenen, de neuronen. Biehl zal wiskundige modellen van leernetwerken formuleren en analyseren om systematisch verschillende soorten neuronen en hun invloed op de haalbare prestaties te bestuderen en te vergelijken. Uiteindelijk zal het verkregen solide theoretische inzicht helpen om efficiënte, robuuste en krachtige netwerken te ontwerpen voor toepassingen in de echte wereld.

Bacteriën laten houden van plastic | dr. Clemens Mayer

Elk jaar wordt er een steeds grotere hoeveelheid plastic afval verzameld en vrijgelaten in het milieu, waar (micro)plastics de ecosystemen en de menselijke gezondheid bedreigen. Er is daarom veel vraag naar nieuwe manieren voor efficiënte en duurzame afbraak van kunststoffen zoals polyethyleentereftalaat (PET). Mayer zal een geavanceerd enzymtechnologieplatform toepassen om biokatalysatoren te creëren die geschikt zijn voor gebruik bij PET-depolymerisatie. Hiertoe zal de activiteit van deze enzymen worden gekoppeld aan de overleving van producerende micro-organismen, waardoor de identificatie van betere katalysatoren mogelijk wordt volgens Darwins survival of the fittest-principe.

Cloudsoftware duurzamer maken | prof. dr. Patricia Lago (VU) & dr. Vasilios Andrikopoulos

Software is tegenwoordig overal en creëert een steeds grotere en urgentere verantwoordelijkheid voor de makers van softwaresystemen als het gaat om het garanderen van een duurzame wereld voor toekomstige generaties. Het verplaatsen van steeds meer software naar de cloud maakt deze toch al moeilijke taak nog ingewikkelder. In dit project willen Lago en Andrikopoulos de fundamentele vragen beantwoorden over hoe duurzaamheid wordt beïnvloed door de manier waarop software in de cloud is gestructureerd en daarbij tools ontwikkelen die helpen om software duurzamer te maken.

NWO Open Competitie ENW-M

M-subsidies zijn bedoeld voor het realiseren van nieuwsgierigheidsgedreven, fundamenteel onderzoek van hoge kwaliteit en/of wetenschappelijke urgentie. De subsidie biedt onderzoekers de mogelijkheid om creatieve en risicovolle ideeën uit te werken en wetenschappelijke innovaties te realiseren die de basis kunnen vormen voor de onderzoeksthema's van de toekomst.

Laatst gewijzigd:26 januari 2022 13:24