Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Schildpadden al duizenden jaren op ons menu, blijkt uit archeologisch onderzoek

28 januari 2021
Zeeschildpad

Mediterrane zeeschildpadden, cruciaal in lokale ecosystemen, worden bedreigd door menselijk toedoen. Dat heeft een vroegere oorsprong dan tot nu toe werd gedacht. RUG-archeologe Canan Çakırlar en haar collega’s Francis Koolstra (RUG Research Master alumnus) en Salima Ikram (American University in Cairo) bestudeerden zeeschildpadbotten in het gebied over een periode van duizenden jaren. De resultaten, gepubliceerd in Antiquity, laten zien dat mensen al duizenden jaren op de dieren jagen. Deze lange en soms intense geschiedenis van uitbuiting kan een verklaring bieden voor de bedreiging van schildpadden in de regio. Dat kan ook helpen bij het redden van de dieren.

Çakırlar en haar collega’s vergeleken archeologische schildpadbotten met exemplaren uit musea. Ze keken naar de soort, omvang en geslacht van de schildpadden waarop gejaagd werd. Zo ontdekten ze dat schildpadden niet eerder dan tienduizend jaar geleden in het Mediterrane Zeegebied en mensen sindsdien met boten op de dieren joegen. In tijden van oorlog en droogte werden schildpadden intensiever bejaagd. In de Romeinse tijd dienden hun schilden mogelijk als handelswaar in de regio.

Meer onderzoek

De in Antiquity gepubliceerde onderzoeksresultaten zijn nog maar een begin. Genomisch en biochemisch onderzoek door een onderzoeksteam van de RUG zal meer inzicht bieden in de diepere historische lagen, wat nodig is om de ecosystemen in het Mediterrane zeegebied te beschermen. Ook zal het inzicht bieden in de mate van menselijke invloed op de biodiversiteit tijdens het Antropoceen, de periode waarin klimaat en atmosfeer door menselijk toedoen worden beïnvloed.

Laatst gewijzigd:18 november 2021 08:46