Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Mijlpaal project Klassenfeestjes tegen uitsluiting van kinderen

08 december 2020

Meer dan 10% van de basisschoolkinderen wordt gepest of uitgesloten. Een belangrijke aanwijzing voor uitsluiting is als een kind nooit wordt uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje. Orthopedagogen van de RUG hebben daarom het project Klassenfeestjes opgezet, samen met de Stichting Kinderpostzegels. Hierbij worden alle kinderen uit een klas uitgenodigd, zodat niemand wordt overgeslagen. Het doel is op een leuke en onopvallende manier iets tegen sociale uitsluiting te doen. Begin december is het duizendste draaiboek om een klassenfeestje te geven gedownload.

Verdrietig

Zoals een jongetje van tien zei: ‘Als er iemand jarig is in de klas, dan hoop ik altijd dat ik ook een keer uitgenodigd word op het feestje. Het gebeurt nooit. Ik doe alsof het me niet kan schelen, maar ik ben er heel verdrietig van.’ Dit moet anders, dacht Laura Batstra, verbonden aan de afdeling Orthopedagogiek van de RUG. Samen met haar man, muziekleraar Wim Venema, bedacht ze in 2015 voor hun eigen kinderen op de basisschool een nieuw concept voor verjaardagsfeestjes: klassenfeestjes. Alle kinderen uit de klas van de jarige kregen een uitnodiging voor het verjaardagsfeestje.

Uitsluiting tegengaan

Het idee heeft geleid tot het project Klassenfeestjes, gesponsord door de Stichting Kinderpostzegels en uitgevoerd door de afdeling Orthopedagogiek van de RUG. In 2017 maakte het Jeugdjournaal een mooi item over dit initiatief. Een jaar later was het project het ‘goede doel’ tijdens het Nationaal Schoolontbijt. Het doel is dat er in elke basisschoolklas tenminste eens per jaar één of meer jarige kinderen een klassenfeestje geven. Hiermee kan iedereen samen de uitsluiting verminderen. Bovendien kunnen kinderen op deze manier ontdekken dat leeftijdsgenoten die ze als ‘anders’ ervaren ook erg leuk of interessant kunnen zijn.

Gratis draaiboeken

Omdat een klassenfeestje qua grootte en organisatie iets anders is dan een ‘normaal’ kinderfeestje, is er in samenspraak met veel ouders het gratis draaiboek klassenfeestjes ontwikkeld. Gaandeweg hebben de auteurs via de ouders veel ervaringen verzameld. Een verrassend inzicht was dat een klassenfeestje voor twee jarige kinderen goedkoper is dan een ‘gewoon’ verjaardagsfeestje voor één jarige. Inmiddels organiseren ook steeds meer leerkrachten een klassenfeestje voor hun leerlingen. Zeker in coronatijd is dit een mooi middel om uitsluiting te blijven tegengaan. Vandaar dat er medio 2020 een ‘coronaproof’ draaiboek klassenfeestjes voor leerkrachten is ontwikkeld.

Laatst gewijzigd:24 maart 2023 11:51